Saturday, February 13, 2010

Loooooooooong Journey

Kenapa semenjak-dua menjak nih asal aku naik bas je... Mesti berjam2 perjalanan mengalahkan perjalanan dari utara ke selatan je jauhnye. Padahal dari Klang je pun. Pegi Penang.

Mula2 dekat Kuala Selangor lagi dah takleh blah insiden. Kak Syima lupa mau isi minyak keta kan... Sungguh ramai makhluk dekat Shell tu. Asal weekend je mesti ramai orang. Padahal banyak je lagi stesen minyak lain. Shell tu jugak jadik tumpuan. Punya la berebut nak isi minyak dorang tu sampai salah2 side tank. Pastu tak sampai. Sampai kene buat gaya macam gambar bawah ni. Mujur la tempat tu macam luas. Haha.

I gegeh ok uolls... Melintang pun takpe... Janji bley isi minyakk... Kau bleh lalu keee??

Pastu entah apape je on the way pegi Klang tu. Kereta, lori, macam2 perangai betul. Aku plak try call agent yang aritu Rezan belikan tiket. Wah. Busy sungguh beliau marah2 dekat orang sekitar. Bunyik macam kerek je bile suh pegi kaunter dulu. Aku dah cuak. Kau apahal kan... Aku nak tanye nombor bas je. Memandangkan da nak sampai sana pun. So, takpe la.

Siap singgah drive-thru mekdonal lagi sebab aku ngan Kak Syima masing2 da tahap pelarian punye kebuluran. Lambat bona la nunggu nye. Siap orang kat drive-thru tu sempat wat2 pose ala2 Tyra Banks gitu. PERLU KE?!!! Tang amik duit laju je...

Pastu pegi kaunter, tengok2 kaunter konsortium takde orang. Pulun la plak pegi sana-sini tanye kan... Masing2 suh pegi kaunter itu la... Kaunter ini laa... last2 call balik agent tu. Dia suh pegi kaunter 2. Pegi kaunter 2 plak, ingat bley la dapat nombor bas. Sekali dier panggil aku ikut dier pegi jauh sikit dari kaunter lepas tu bagi tau suh turun bawah, then cari je bas kaler merah ade cop konsortium tu. Wah! Kenapa kaooo?? Macam la takleh bagi penerangan dekat kaunter je. Gegeh la ajak pegi jejauh kan semata2 nak tunjuk rupe platform kat bawah tu... Adoiyaiii... Mental sekejap aku dengan perangai beliau.

Dah turun, jadik cam batak jap. Sebab terpegun nampak skrin ada tulis2 bas depart segala. Uihh... Moden ok? Rasa macam dekat terminal kapal terbang sekejap. Wakaka~~!!


Sebelum ni aku ingatkan dorang letak tu untuk hiburan pengunjung macam kat stesen bas Sungai Nibong tu. Tiap kali aku pegi nak amik nombor bas je mesti pasang cerekarama. Cuba la bawak2 pasang cerita National Geographic ke... Huhuhh... Tapi takde pun tuleh bas konsortium. Aii sudah cuak mampos niehh... Pegi tanye brader2 dekat2 situ. Dorang cakap mati kutu plak tatau nombor bas. Tak handle la. Call balik agent. Dier suh pegi kaunter. Ha'ah. Yang kaunter tu suh turun bawah. Tapi aku masih cool down lagi. Citer la kaunter tu suh turun bawah. Last2 dier pun cakap, tunggu je bas yang ade cop konsortium kaler merah kat situ.

Knape ko tak cakap awal2 je kan... Suruh pegi kaunter la bagai... Kau ingat ni Explorace ke hapee.... Da la lapar niehh... Pas da sure sangat bas tak nampak rupe lagi... Aku pun catwalk la pegi ke keta Kak Syima. [Catwalk? Matilah aku catwalk kan?] Tengok beliau baek punye makan yang kitorang beli kat mekdi tadi. Siap buat ulasan pasal couple gado laa... Ade orang tak puas hati dier park situ laa... Haha. Apape hal pun, melantak dulu. Lapar menguasai kewarasan dah ni.

Borak2, ngutuk2 pasal pengunjung situ lebih-kurang, aku pun blah la kan sambil makan nugget sambil berjalan2 dengan minum coke yang besar punya. Wakaka. Pegi tinjau2 ala kadar, malas nak berdiri, aku pun pegi la duduk dekat kerusi tu. Pastu datang sorang budak kecik ni. Aku rase sebaye Aiman kot, datang sengih2 kat aku. Eh, kau kenape pulak kan? Dah la sengih2 kat aku. Aku pun layan je kan. Sebab budak tu comel. Haha. Siap tumpang coke aku lagi weh. Adoiyaiii... Nasib baik la aku ni baik budaknye. Kalo tak, aku dah kidnap dia dah bawak balik Penang.

Bas pun sampai. Legaaaaaaaaaaaaaa~~~

Naik2 je bas. Aik? Kenape aku sorang je nih? Pastu naik lagi sorang brader boleh tahan hensem naik bas duduk seat blakang. Entah belakang mane aku pun tatau. Gembire betul aku, dengan RM36 dapat book 1 bas ala VIP gitu. Wah! I loike! Haha! Berangan sungguh!



Amik kau depan blakang kosong. Tapi gembira berangan tu tak le lama. Sebab dier pegi angkut manusia2 dekat Shah Alam rupanya. Tekanan perasaan lagi sebab da la ramai naik. Macam2 bau plak tu. Confirm dorang ni da lama tunggu bas. Huhu...

Dah setel semua... Aku pun bajet la kurang2 pukul 4.30 pagi sampai la Penang. Sekali, pukul 3 pagi aku terjaga. Kau tau kat mana lagi? Ipoh pun tak masuk lagi beb! Dier nak berenti dekat Simpang Pulai arah utara tu pun macam tak jadi je. Sumpah ramai.


Ramainye balik kampung. Bukan chinese pun semua tu. Wakaka~~ 1 Malaysia betul dorang niehh... Sampai nak kuar pun sangkut2. Last2 driver bas tu berenti sekejap dekat Petronas situ je. So, sape2 nak pegi toilet pegi situ je. Taknak la aku. Mesti ramai. Kene beratur. Huhu... Sambung tido lagi bagos.

Last2 sampai dekat pukul 6.15 pagi. Hambek kau. Jalan dari 11.30 malam. Sure kat mana2 jem teruk ni...

Pastu malas nak tunggu abang aku. Balik naik teksi. Haha. Bukan teksi biasa beb! Teksi Sapu tu. Honda Accord baru kau. Haha. Ingat dia nak caj mahal. Sekali RM15 je. Aritu aku naik teksi yang betul2 teksi yang seat longgar2 pun dier caj RM20. Wawawaww... Pas ni harus la naik teksi sapu je. Da la murah. =)

Abeh da pengalaman aku balik untuk kali ni. Mungkin jugak kali terakhir naik bas. Lepas ni balik dengan Jonny je...

No comments: