Thursday, February 18, 2010

Cerita 1 Malam Di Giant Bayan Baru

Semalam sebelum balik Kuala Selangor nih, aku ngan abang aku pegi la mencari troli kecik untuk angkut beg aku tu. Sama berat dengan aku kot beg tu. Sebab isi macam2 kat dalam tu... Abang aku takut aku tergolek2 je angkut beg tu... Maklum la comel.

Siap membayangkan peragut beg pun kalo nak ragut beg tu, sumpah menyesal seumur hidup. Ada besi2 almari kat dalam dengan nota2 plus buku2 lama aku. Penting wohh~~!! Ikut kepala abang aku, dengan printer2 aku tu dia nak suruh letak dalam beg tu.

Kitorang pun gerak la pegi Giant Bayan Baru tu. Dah itu paling dekat. Cari punye cari, jumpe la satu troli yang selalu memakcik bawak pegi pasar tu. Meriah kot kaler merah gitu kan. Tapi takde tande harge. Abang aku suh amik yang dalam plastik tu. Yang lain. Tapi besar la. Aku tamau. Nak yang aku suka tu jugak. Dasar degil. Tatau ikut perangai sape la...

Mangsa keadaan yang innesen lagi tatau apape.

Pastu gegeh la angkut pegi nak bayar dekat kaunter. Sekali akak kaunter yang cun tu cakap takley nak scan lagi pasal takde tande harge. Dier pun mintak la kawan dier pegi carikan barcode menatang troli tu. Membe dier datang balik, tanye aku, amik dekat yang troli2 berharge RM29.99 tu kan? Aku cakap la ye... Tapi kan troli tu kecik sikit, suppose lebey murah la...

Takpe la, aku tunggu lagi kan. Abang aku pun lepak2 kat depan tu tah belek2 ape tah. Tapi dalam tunggu2 tu... Rasa macam lama je aku tunggu, mula la aku buat ketuk2 meja situ la... Tendang2 troli laa... Bosan tu tunggu... Tapi akak tu buat2 tak nampak je kan... Lantak kau lah.

Dah bengang pasal tunggu lama sangat, aku pun slambe je cakap kat akak tu nak balik dulu la kan. Lembap pulak buat keje. Padahal cari barcode je pun. Takkan takde stock checklist kan? Menatang tu pun tinggal 2 ketul je. Suppose senang je kalo nak search... Macam la aku tak penah keje kat kedai yang HARI2 kene buat stock checklist? Dah la Giant tu pulak feymes. Dah tentu2 lebih teratur pengurusan kan? Bukan macam kedai runcit Imsona tu. Kecik2 je.

Kuar je, aku ajak abang aku pegi makan2 dulu... Pegi usya2 dekat kedai lain, siap pegi kedai borong2 tepi kilang dengan yang dekat jalan pasar malam tu lagi. Ha, kan lama tu kitorang kuar? Cari2 situ pun takde jumpe gak, pegi la balik Giant dengan harapan dorang dah cari. Rupenye hampeh.

Akak kaunter tudung hitam ni da cuak2, terus2 buat2 sibuk layan customer lain.

Akak kaunter tu cakap ingatkan aku taknak datang balik dah. Bengong ape... Kalo aku tak datang balik pun, suppose dorang kene cari jugak kan? Sebab mane la tau, bukan aku sorang je nak beli, kot2 orang lain pun nak beli jugak... Lepas tu dia panggil kawan dia yang lembap tu cari lagi skali. Siap pegi masuk stor la konon, pegi dekat tempat supervisor la, pegi rak troli tu balik la...

Aku ade la follow pegi rak troli tu balik. Tapi 2-2 troli dah lesap. Senang cerita la kan, kau tamau jual, kenapa display? Bila orang mintak, tak dapat nak pastikan harga, kau sorokkan pulak. Ape punye tak professional la perangai? Melayu kite tu. Kang aku kutuk lebih2 kang, entah makhluk anonymous datang komen kat blog aku, katanya aku hina bangsa sendiri pulak. Tapi bila masanya aku ni "pure melayu" aku pun tak brape nak pasti. Sebab macam2 dah mix kaum kuarge aku. Kalo tak, takde la jadik 1 Malaysia punye family kan? Dalam MyKad atau apape application, aku confirm part agama je betul. Bangsa? Aku suka letak Hispanic. Haha...

Lepas tu da tau aku follow, buat2 sibuk kan mencari troli lain yang sama bentuk bagai, lepas tu jumpa kawan2 lain, ingatkan nak search dekat checklist stock... Kan boleh access je? Kau tau dorang boleh bantai borak2 mengadu kena jalan2 cari itu-ini la sesama sendiri. Aku pun dengan muke ala2 berlagak sikit pegi la tanye, dah jumpe ke belum? Ke taknak jual? Masing2 macam diam lepas tu kembali buat2 sibuk.

Aku jarak sikit dari dorang pastu call abang aku yang tengah tunggu dalam keta. Suh datang sini nego, nak biar aku nego kang bleh terbalik pulak pasaraye tu aku kejekan. Aku nak cakap dengan manager, katanya manager takde malam2. Lepas tu nak jumpe supervisor, Semua buat2 tak reti. Mentang2 la aku ni kecik. Suke2 korang je eh?

Tiba2 ade sorang akak nih datang, cakap tak jumpe jugak barcode barang tu. Suh aku beli yang besar sikit tu. Kau expect aku nak ikut cakap kau? Selambe je aku cakap,

Peduli apa saya. Saya nak yang ni jugak. Ala2 jerit sikitkan...

Dia cakap, tak jumpe barcode, nak buat cemana...

Haha. Lepas tu abang aku handle. Entah ape abang aku nego secara tenang aku pun tak sure. Tapi yang pasti lepas tu memang kelam-kabut dorang bukak PC cari benda tu jugak dalam stock list. Hah! Ada pun stock list nye. Tadi tu apa? Pemalas! Menggelabah je.

Baru tau menggelabah dorang mencari2 troli tu dalam stock list

Sekali ada pun. Harganya RM25.99. Sampai 10 keping stiker harga dorang print semata2 untuk barcode tu. Haha! Bongok!

Dalam keta aku tanye la ape abang aku kelentong sampai pucat gelabah masing2... Abang aku cakap dier nak report dekat Persatuan Pengguna Pulau Pinang. Siap detail lagi abang aku huraikan salah dorang. Tak letak tanda harga yang betul2... Lembap buat keje... Menafikan hak pengguna... Pherghhh...

Aku syak abang aku ni mesti lepas baca buku pasal hak2 pengguna yang aku dapat masa aku join kelab pengguna masa skolah2 dulu2. Pengerusi tu aku. Wahaha...

Gile tak gile.

Lepas tu beg aku pun dah senang di bawa ke sana- ke mari. Bahagia gila la rasa tak payah nak angkut beg tu. Eleh, konon aku tergolek2 la kalo kene galas beg tu. Abang aku nak angkat bawak masuk dalam kereta pun terhuyung-hayang jadinye. Haha... Kalo abang aku pun goyang angkut beg tu, ape lagi la adiknye yang comel ni kan... Terus bergolek2 bersama2 dengan beg agaknye...

Gini la rupe beg yang tak menyusahkan tuan dier dengan bantuan troli

Haha... Nasib baik la ade abang aku... Kalo tak, sure aku dah bertekak dengan akak2 pemalas nak cari barcode. Padahal masa dorang access supervisor tu punya PC, tak sampai 5 minit pun dah jumpe detail pasal barang tu dengan code dia. Kenapa sebelum tu taknak terus je search situ kan? Saje nak suh aku tunggu lama2 situ...

Bengang betul aku la semalam!!

8 comments:

Huda Luna said...

hahahahahahahahah



*guling-guling aku baca*




hahahahahah
gelak lg

tau sbb ape aku gelak?

aku pn pnh jd mcm ni

kt giant kuantan

nk je aku maki2 dorg display barang tp xde bar code
ape kes tah??


caya la abg ko!

tabik spring 100x

bodoh la giant ni kadang2 aku rse
xphm aku

giant ipoh pn aku pnh kne dlu
tp sbb brg tu x bape urgent aku campak brg tu kt dpn muka dia

geram kot

xpe
pasni aku ade idea dh klu jd mcm ni lg

report kt persatuan hak pengguna

yes!

lawak gile aku bc cite ko ni

heee =P

Aslina said...

::♥Huda Luna™::
ha'ah...muka toya + pucat gile orang tu lepas abang aku cakap kalo aku nak reportkan pasal ni... takde hal...sebab aku siap amik2 gambar bagai... hahahaha...

profwacko said...

baru nak sound ko... sempat plak nak amik2 gambar kan. So guna point tu nak takutkan dorang la nie??

huhu.. bijak tul pengguna nie

Aslina said...

::rezan::
kata bekas pengerusi kelab pengguna... tapi sedih woo... aku mintak nak cakap ngan manager tak dapat... paham2 sendiri la sebab pe...

lavidalabelle said...

geliga otak abg ko. tahu mrk takut. kerja malas gaji nak.

selalunya yg kerja sales girl dan promoter ni perangai mcm hampeh. bukan nak tolong kita lagi menyusahkan kita adalah.

oh kau buat aku teringat cerita mcm kes ni kat jusco sbn.

Aslina said...

::belle::
tu lahh...sebab abang aku yang cakap...cuba kalo aku yang cakap... mesti dorang pikir "elehh...ape la sangat budak kecik ni bley buat kannn???"

Tijah said...

hahahaa...

ko tak rasa cam citer awan dania ke usung benda tu dik?

Aslina said...

::tijah::
bukan awan dania dah...osmet aii cakap baru lepas kene kick-out dari AF...wahaha...