Sunday, March 1, 2009

Pegang Tangan Awek Boleh, Tapi Nak Jabat Tangan Ngan Pompuan Lain Tau Plak Haram?

Kali ni aku nak citer pasal salam...Bukan pasal bagi salam “Assalamualaikum” tu ke ape...Taaakkk...Ni pasal salam yang jabat2 tangan tuh...Aku bukan ape...Skang ni aku rase a bit annoying la dengan dak2 kelas aku...

Ok2 back to the issue. So, aku nak citer pasal isu jabat tangan nih. Dalam Islam HARAM bagi kite bersentuhan walaupun hanya tangan antara lelaki dengan pompuan, tapi kadang2 aku tengok dalam tv dorang rileks je jabat tangan antara lelaki dan pompuan. Pastu aku terpikir pasal isu “professionalism”. Bukan aku nak halalkan yang haram...Tapi bagi aku laa...Jangan jadik hipokrit sangat...Jabat tangan tu tak salah aku tak sampai 3 saat pun...Kadang2 aku rasa lagi cepat dari tu...Kadang2 kalo ko shake hand goncang2 pun tak sampai 10 saat...Selalu pun camtu kan? Bile sign2 apape agreement mesti nak shake hand, ala2 akad nikah gitu. Kat tv pun slalu tunjuk.

Tapi ape yang aku tak puas hati tu...Dalam kelas aku...Dak2 nih bajet2 alim pulak. Aku tak kisah kalo yang tak nak salam dengan aku tu Merico. Dier pun aku nampak alim jugak orangnye. Yang buat aku hangin dan agak terhina tu...Kalo ye pun tak nak salam...Takyah la mention kuat2 “Haram!“ tu...

Ape korang rasa, tibe2 lelaki wat2 hulur tangan kat ko...Ko tengok dier dengan muke terpinga2 pastu dier bleh sound kat ko dengan kuat sebut word, “Haram!”

Ehh...Bukan aku tak blaja agama ok...Tapi kalo ye pun, just say it nicely la...Macam , “Eh,” saje ke...Aku tak la terasa sangat. Ni dier boleh sebut word HARAM tu kuat2...Aku terasa cam aku ni seekor babi yang haram tu plak. Bukan sebab aku cepat terasa ok...Tapi kalo dah selalu ko wat camtu, tak ke dalam otak aku akan digest mende lain?

Dah la Merico wat camtu kat aku...Secara otomatik bile aku hangout makan2 kat cafe dengan Mark, atau ngan Satchia ke atau classmates aku yang lelaki2 tu [eh, jap...selama ni aku ader ke sekelas ngan pompuan lain? Erm...Ader kot...Tak perasan plak...Hehe] Dak2 kelas aku yang lain pun praktikkan ape yg Merico wat kat aku. Kalo dalam kelas aku tak heran la beb...Tapi kat public cam cafe? Bull shit la...Ape orang pikir kat aku nanti? Ada jugak la yang pandang2 sambil bisik2...Huhu...Ye, aku dah biasa jadik bahan umpatan...Tapi diz topic make me think that the word “HARAM” yang dorang slalu sebut tu dah sikit sebanyak membuatkan aku rase cam aku ni bukan manusia ke...Kene samak ke kalo salam ngan aku?

Satu je aku nak cakap...Bleh blah arr kalo korang rase jijik atau nak ikut cara hidup Islam plak dengan tak nak salam dengan aku, siap cakap “HARAM” tu kuat2...Padahal korang senirik bile kuar date dengan awek...Tak hengat...Bukan setakat shake hand yang 3-10 saat tu dah...Kalo boleh pegang tak nak lepas...Bukan pegang taknak lepas...Lebih dari tu pun ada...Senirik pikir la...So, jangan hipokrit sangat ok?

Aku pun first time shake hand dengan lelaki yang takde ikatan apape ngan aku pun mase mule2 aku keje kat Focus Point dulu...Takkan la ko nak biar orang depan ko melanguk hulur tangan nak salam ngan ko...Terpakse jugak aku ketepikan sekejap soal haram bersentuhan tangan nih. Wehhh!!! Ni setakat shake hand secara professional, ok? Ape setakat shake-hand 3 saat tu pun cukup untuk wat korang atau orang shake hand dengan korang tu rase ghairah ke? Tolong ahh...Aku benci situasi camni. Sori la kalo entry ni agak emo, berwarna-warni dan agak menyentuh sensitivity orang2 kuat agama.


Ini personal opinion aku! Jangan nak provoke lebih2 pulak!

P/S: Better cam gambar ni je senang!

2 comments:

mak enon said...

haha
besela mulut org kan
mmg tak reti diam

myb die gurau2 je tp x kne tmpt n x pk perasaan org..
huuhuhu

Aslina said...

::fatin fauzi::
hehe...tah la...tapi kalo selalu2 pun annoying juga kan?