Wednesday, March 4, 2009

Owh, Aku Hampir Terlupa Akan Hal Ini!

Last month aku ader kasik teka-teki bergambar tu...Ingat tak? Kalo tak ingat sila ke sini...Atau kalo malas, tengok je gambar kat bawah tu.

Malangnya...Seperti biasa, takde sape pun dapat meneka dengan betul dalam comment bagi entry itu...Huhu...Kesian korang ehh...Tapi ader sorang insan ni berjaya teka dengan betul...Cumanya dalam ym je la...Malas pulak aku nak copy-paste conversation kitorang...Eheh! Private la sikit kan...

Then...Aku dah tanye bapak aku pasal jawapan itu...Gambar menatang dalam besen ala2 penapis seperti di atas adalah... Drumroll plz...


NYAT-NYAT

Hehehe...Pelik kan nama dier? Tatau plak aku ape name saintifik dier sebab puas aku google pasal natang nyat2 ni tapi takde plak kuar ape yang aku nak. Menurut bapak aku yang dah 66 tahun hidup di atas muka bumi ini...Nyat2 nih lebih kepada kuarge ketam. Tapi kulit dier lembut...Rase plak cam udang. Huhu...Cara nak makan dier adalah goreng je dalam kuali atau makan begitu sahaja (tapi korang sanggup ke nak makan dier hidup2? Dah la comel, kiut...Pastu nak kene makan pulak)

Menurut bapak aku lagi...Nyat2 nih bukan semua pantai dier boleh idup...Macam kat Penang tu...Dalam island, natang ni cuma boleh ditemui kat pantai Batu Feringghi dan pantai Pasir Panjang kat Balik Pulau ni jek...Kat pantai Teluk Bahang tak wujud pun menatang nih...Ye, zaman muda2 bapak aku pun boleh tahan hebat juga, jadi dier pernah la makan natang nih...Dier cakap kat aku...Kalo tak bese makan boleh jadik mabuk. Kesannye memang bapak aku mabuk. So, dah dengar citer dier...Aku pun tak jadi la nak try makan mende nih...Bukan ape...Mana la tau kot2 genetik mabuk makan menatang ni boleh turun kat aku pulak...Macam jugak mabuk laut tu...Tapi aku tak mabuk laut ye!

Ini pulak pandangan Incik Ahmad Fauzi a.k.a Paweng yang baru 25 tahun bernafas di atas bumi ini (Aku tatau plak kalo2 dier penah sampai ke planet lain). Beliau merupakan satu2nye pemenang dalam teka-teki kali ini (Tepuk!!! Tepukk!!!)...Tapi beliau telah memilih untuk menghurai pasal nyat2 ni secara panjang lebar dalam ym. Umah dier pulak terletak kat tepi pantai dan dier begitu mengenali menatang ini. Mungkin dah terlalu rapat agaknye.

Katanyaaaaaa... Kalo dier balik kampung...Selalu dier akan cari mende nih...Senang je nak cari, katanyaaaaaaa...Tapi natang ni cepat mati atau mematikan diri...Slalu jumpe time2 nak cari remis. Dier dapat name nyat2 tu bersempena kalo letak dier dalam air...Akan kuar sikit bunyi yang kiut seperti "nyat...nyat...nyat" Sebab tu agaknye natang ni memilih untuk tinggal dalam pasir di tepi pantai.

Huhu...panjang betul citer pasal nyat2 nih...

2 comments:

~Cinta Cukulet~ said...

ooo...nyat-nyat..mati-mati saya ingatkan kambing ngehehehe

Aslina said...

::cinta cukulet::
kan ke da cakap aritu...ala2 kambing jugak...versi mini dan tinggal dalam pasir kat2 laut.ekeke...