Sunday, May 22, 2011

Memilih?

Macam susah je nak cari keje sekarang. Mintak kat kilang-kilang, apply dekat Jobstreet tu, tunggu kene panggil balik dari tempat abang aku keje tu, rata-rata semua nak pengalaman.

Kalo takde pengalaman paling first macam mana nak dapatkan pengalaman lain-lain kan?

Oleh itu, apa saja yang datang dulu, first come, first dah janji, sebat je selagi boleh atas tiket cari pengalaman. Bukan lama pun setahun je. Keje dalam opis pulak tu. 5 hari seminggu. 7-8 jam je sehari. Ada shift kalo betul-betul sibuk kene siapkan projek segera. Gaji? Apa ada hal la ngan gaji. Aku nak buat apa sangat pun dengan duit tu? Wat belanja sikit, simpan sikit, pastu bayar PTPTN sikit. Kalo kita start bayar dan bayar takkan kene blacklist kan? Takut plak aku baca pasal blacklist tu. Dah la loan diploma + degree aku boleh buat beli sebijik rumah low cost.......

Sebenarnya aku tak clear la pasal PTPTN sebenarnye. Aku try guna loan calculator dorang. Sudahnye aku yang pening. Ada sapa-sapa baik hati nak explain tak.......
  • apa benda pinjaman tanpa kos?? Siap specific untuk budak jurusan sains (aku jurusan sains)
  • kalo bayar balik, kita boleh pilih antara kadar progressif atau kadar rata ke tidak atau semua dah kene bayar dalam bentuk kadar rata??
  • aku kan diploma dengan degree sekali, so kalo jumlahkan semua tu, then aku generate jadual pembayaran secara sesuka hati, so, aku kene ikut jadual yang aku buat tu ke atau tunggu surat arahan pembayaran balik dan ikut jadual dorang?
Eh, kenapa aku macam excited gila nak bayar balik duit PTPTN ni??

4 comments:

Legasi Piston Pecah said...

memanglah... semuanya nak yang berpengalaman saja kan? jenis tak berani ambik risiko... mgkn kerana yang ada pengalaman pada mereka boleh menaikkan lagi prestasi company.. tapi kira untung kot ko dapat kerja office...time office hour.

Aslina said...

::legasi piston pecah::
tu laa pasal... sampai skang ade walk-in interview kilang2 ke ape memang aku ignore abes la. haha... sebab da dapat yg ni... cuma aku tengah cuak kalo2 tibe2 kot satu tempat keje ngan org yang aku tak bape suke... huhu...

epalejau said...

ko da dapat keja, as? taniah.. opis hour tu kadang-kadang atas nama aje. selebihnya, kita je yang tau kerja-kerja kita yang kena kita siapkan di luar masa bekerja..kan? anyway, gud luck and wish u the best okay!!

Aslina said...

::hadra::
aku pun tak sure. tapi kalo kene berkejar siapkan projek besau2 dorang akan wat shift. memang confirm takkan bawak balik umah la tu keja. satu hal plak aku mau cari software yang dia guna secara pirate. mana nak jumpa. siap training bagai... hehe...