Monday, May 23, 2011

Kecewa.

*Warning-Entry ini panjang. Khas untuk sayang saya*

Kadang-kadang kita terpaksa melepaskan sesuatu yang dah berzaman kita rancang untuk kebaikan bersama. Perit memang la perit. Kecewa tak tahu nak campak ke mana. Dalam hati mengamuk-ngamuk meronta-ronta tuduh orang lain tak paham jiwa muda kita. Nak pulak kalo peluang tu datang sekali je seumur hidup.

Hep.

Jangan suka buat kesimpulan senirik dong................

Bukan aku kecewa bercinta ke atau apa yang aku harapkan tu tak dapat sangat-sangat..............

Tapi cousin aku ni hah. Merangkap adik aku sebab aku takde adik kandung. Kesian fanatik sangat dengan Super Junior. Katanya SuJu tu datang ke himpunan belia Malaysia kat Putrajaya sempena hari belia. Dia la sibuk-sibuk nak pegi sangat. Punya la rancang kan.

Sekali.........

Osmet aku di Kuala Selangor tu balik kampung. Sugar mummy pulak pegi outstation. Aku pulak takde transport sendiri. harapan tinggi menggunung pada kenderaan awam. Lepas tu harapan tinggi juga agar aku tak kene kuar duit untuk dorang sama ada dari segi tambang atau makan-minum sebab ketika perjalanan dorang dirancang, aku masih lagi bergelar penganggur. Dia pulak student lagi. Baru form 4. Siap nak bawak kawan teman. Dah nama bawak teman, apa gila aku nak support 2 orang kalo dorang tak cukup duit? Aku pun sengkek dan punca aku pegi sana pun nak setel tesis. Duit aku bawak pun paling minimum untuk setelkan semua perkara termasuk makan-minum.

Mak dia pun risau jugak nak lepaskan dia naik bas dengan kawan dia tu. Back up plan pulak, kalo tak boleh berteman, dengan mak dia sekali datang. Bila mak dia datang sekali, macam mana aku nak bawak budak-budak ni rasa pengalaman ala-ala explorace? Kau paham-paham je la orang tua mana nak larat jalan. Kang manjang tahan teksi suruh hantar. Kang duit banyak bazir ke teksi kang aku pulak kene bebel sebab duduk jauh-jauh sangat. Kan? Taknak la aku macam tu...

Tapi masalah tempat penginapan tu jauh la. Aku suruh turun Klang atau Pudu. Tapi nanti aku jugak pegi menjemput dengan bas awam. Paham-paham saja la 2 lokasi ni. Dia perempuan, teman dia pun perempuan. Sepanjang aku hang out dengan dorang untuk jogging, tak penah aku tengok dorang acting normal. Camne korang tengok budak-budak skolah dekat fesbuk, macam tu la dorang........... Tak pernah kenal kad atm. Tengok mesin atm pun menggelabah ayam. Nak pegi konsert punye pasal. Dah tentu vogue. Dah tentu la akan bawak duit banyak. Tak pernah keluar dari Penang bersendirian.

Sementara aku nak sampai sana menjemput??

Aku risau beb. Aku lain. Dulu sejak form 1 aku dah belajar berdikari. Kat mana nak sorok duit. Kat mana kena buat muka ketat. Kat mana tak payah layan orang. Sepanjang masa langsi abes. Memang gangster. Walaupun sebelum tu kemain orang gelar "anak mak".

So, lupakan saja la Super Junior awak tu ye, sayang..........

Plus aku tak paham la budak-budak sekarang. Kalo dah fanatik gila tu sanggup berhabis duit beli segala CD ori la, hosting fanpage kat fesbuk la, beli poster besar pintu, nak pegi konsert la. In the end? Bukan artis tu kenal dorang pun. Aku sendiri terkejut beb dia tunjuk kat aku kirim dari kawan kat KL katanya. Koleksi dia. Berhabis RM100++ untuk semua tu. Bila bab bayar yuran skolah manjang je citer kat aku family susah cekgu tak paham.............................


*************

Sayangggggggggg.........................................

Dah awak mampu beli semua tu, why not awak simpan saje duit-duit awak plan nak ke konsert yang memang la namanya FREE, tapi ingat, kos nak pegi sana, makan minum, kalo saya tak jaga awak, nanti mak awak bising. Kalau mak awak ikut pulak, dia mesti komplen kenapa penginapan sangat jauh dan perjalanan sangat memenatkan. Saya pernah rasa, saya tahu.

Sayang, awak tahu tak kalo arwah ayah saya masih hidup, kalau dia jumpa koleksi mahal awak tu mesti sehari-semalam dia bebel tak berhenti siap ugut nak bakar je koleksi tu kalau awak tak perform bagus-bagus dalam akademik. Kalau arwah mak saya ada pulak mesti dia nangis-nangis bagi tazkirah pengorbanan mak ayah awak bagi duit belanja pegi skolah untuk pastikan perut awak kenyang waktu rehat lalu cerdas dalam kelas sampai waktu balik dan semua ilmu awak dapat tu, tak payah pegi tuisyen atau beli skim Score A pun awak boleh jadi pelajar terbaik seluruh negara. Tapi awak ikat perut simpan duit belanja sekolah tu semata-mata untuk beli topap, beli poster semua dan ikuuuuuuuuuuut sangat trend dalam majalah yang dorang paparkan budak tu sejak sekolah lagi ada koleksi begini. Dia lain, sayang. Mak dia kerja hebat, ayah dia kerja hebat. Duit bagi dorang macam air. Mengalir sentiasa.

Tak cukup, nah... Hambik... Tapi awak bukan macam tu kan sayang? Memang la tak semua koleksi awak tu datangnya daripada duit mak ayah bagi. Saya juga tahu awak rajin cari duit sendiri masa cuti semester sekolah.... Tapi apa kata duit-duit awak tu laburkan la ke arah benda yang nampak hala tuju masa depan awak. Saya pun pernah jugak remaja. Pernah jugak rasa nak ada koleksi apa-kejadah-apa-apa-pun-belasah.... Tapi tak pernah ada sebab saya kedekut. Selalu jugak claim komik-komik abang saya tu sebagai koleksi saya. Lagipun dia tak boleh nak cakap apa sebab dia sayang saya sebab saya adik dia.

Nanti saya dah kerja, dah mampu, baru saya nak start koleksi saya sendiri. Itu pun kena la tunggu bila saya ada rumah sendiri. Nak tau saya nak kumpul apa buat koleksi?

Mana boleh bagitau. Rahsia.

Sebab saya pun belum lagi pikir nak kumpul apa.

Dah, dah....

Dari melalut lebih-lebih lagi baik stop. Hehe.

Ailebiu.

XoXo,

Cousin awak yang kurang ketinggian tapi terlebih prihatin terhadap masa depan awak.

1 comment:

mykhalis said...

sebab dah bagitau untuk sayang awak..khalis terus ke bahagian komen je..hehe