Sunday, June 10, 2012

Family Matter


Semalam aku cam emo sgt kat status fb... Pasal family2 laa... Actually terus terang cakap, berbanding family belah arwah mak aku, aku lebih la kecewa dgn family belah arwah ayah aku.

Yep, aku tau skang cuma tinggal aku dengan abang aku je kat muka bumi ni... Tapi tak sepatutnya la hal2 melibatkan kematian sedara-mara dirahsiakan atau terlupa nak inform kat kitorang... Kalo hal2 newborn ke lain coz kita mmg akan perasan baby ke budak kecik bile pegi melawat dorang ke apa...

Tapi bila hal2 kematian... Even dah lama, tapi tak pernah inform, tak ke jadi awkward moment bila tetiba tanya mana pegi si polan si polan sebab tak nampak. Kalo dorang belum abes sedih lagi, dorg akan anggap kita sengaja tak sensitif... Tak sensitif hotak kau dah tak pernah inform... Celah bedah mana nak tau kan?? Aku ke abang aku mana ada 6th sense tau ape korang pikir atau bleh detect tetibe org tu da takde... Kita malay kot, bukan chinese bila orang mati, ada display gambar kat tokong mini dlm umah. Tell me camne nak tau??

Org yang da takda tu ada la related sikit walaupun agak jauh sebab tiap kali raya, lepas arwah ayah da takde, Angah la take over bawak arwah pegi tahlil kat kubur atok nenek... Nak harap saudara betul dia? Mana la pernah... So tak salah kan inform kat kami juga??

Teringat aku masa dekat2 sem last2 kat Kuala Selangor... Aku tatau camne bleh jadi camtu, tapi masa bapak sedara aku sendiri meninggal, aku tau dulu, baru Angah. Kau tak pelik ke, Angah dalam Penang, yg meninggal pun dlm Penang, tapi berita sampai kat Kuala Selangor dulu... Kesian tau tak aku rasa kami mcm terpinggir bila dekat2 dah nak kebumi, baru kami tau... Bila kami sampai, kdg2 semua dah selesai... Lepas tu dengar sedara2 lain bisik2 pulak kami pentingkan kerja dari family... Camne korang expect kami tau awal kalo semua ada phone canggih, tapi banyak benda nak share kat fesbuk, ada no fon pun tanak cuba call inform...

Aku ye lah tiap waktu pesen tengok fesbuk... So boleh la catch up... Tapi sejak keje ni kdg2 banyak jugak benda terlepas pandang sebab ramai org suka update benda tak penting. Angah jauh sekali la nk bukak fesbuk selalu... Tapi better way adalah call... Kalo takleh call pun, macam la takleh suruh cucu ke sapa lari sat mai umah aku ni inform... Bukan jauh pon...

Entah la... Tapi kat status emo aku tu jugak ada sedara lain emo plak cakap takkan nak expect yg tua pi melawat yg muda... Tapi macam la takleh call kan cakap?? Berita kematian camni kau nak expect aku pegi umah dia tiap2 hari tanya kabar, pastu expect dia nak cerita harini sapa meninggal ke apa? Kalo ko org tua pun, kalo dah takde apape hal, relation setakat anak sedara dgn mak sedara, tak la rapat sangat, tapi hari2 kau nk pegi umah dia kenapa? Takde keje? Dia pun rimas, kalo anak dia ada pun hari2 kau bertandang, mau mintak pelempang ke nak org halau?? Buat semak hari2... Lain la kalo memang rapat gile2...

Entah. Last2 aku letak je komen, kalo aku nk kawen nnt, aku inform kat fesbuk je. Takyah nk buat kenduri bagai. Sep kos. Kau hado??

Susah sangat nak angkat phone, telepon inform kat kitorang?? Haa? Susah sgt ke?? Tak sedap laa dengar dari org lain, source public, tak rasa mcm family terdekat tau... Tak special langsung.... Sentap mak tau!!



Posted via Blogaway & HTC Sense

2 comments:

epalejau said...

Frsut kann.. Dorang tak bagitau kita, dorang expect kita nak tau camana? Pastu bila kita takde time2 penting, anggap kita da lupa daratan. Padahal, kita tak bedosa taktau pape punnnn..

Aslina said...

::hadra::
sebelah arwah ayah aku mmg camtu... kdg2 tatau hujung pangkal je marah2...