Tuesday, July 27, 2010

Hmmphhh... Mulut Orang, Kan...

First of all, congrats kepada team EIMARace Unisel yang berjaya dapat tempat pertama buat 2 tahun berturut-turut. Aku tamau komen lebih-lebih pasal suara-suara sumbang yang kutuk Unisel macam-macam lepas pertandingan tu Sabtu lepas. Sebabnya, aku pun tak berada di tempat kejadian.

Dan aku cuma tahu usaha dorang sangat berbaloi bila dalam waktu yang singkat dan pack gila, dengan budak-budak fakulti yang terlibat tu sangat lah limited sebab masing-masing pulun dengan engineering projek, mana dengan lab report, assignment yang memang dapat stok-stok selalu last minute sebelum final exam, test, re-test, final exam, dalam masa yang sama, ada yang terlibat dengan Perodua Eco-Challenge tu (2nd Runner up, beb! Congrats lagi!) Lepas tu dengan EimaRace ni lagi... Memang tough la budak-budak yang terlibat tu. Masing-masing muka tak boleh blah je rupa masa masuk kelas. Punya sewel macam mati bini.

*Gambar ni aku amik dari orang yang tag aku dekat fesbuk. Sebagai budak engineering, memang aku bangga gila jugak la dengan kawan-kawan aku. Credit to tukang upload dan diz pic was captured by Raymee Yunus.*

Tabah la kan orang nak cakap apa pun, sebab dorang bukan dalam situasi korang. Aku pun takleh nak bagi komitmen mantap macam korang. Dah la budak engineering pun berapa kerat je dalam fakulti tu. Harap bangunan je besar. Lepas pukul 3.30 petang tiap-tiap hari, terus fakulti tu sunyi sepi macam rumah mayat. Padahal tempat lain kemain meriah lagi dengan manusia sampai ke malam. Memang misterius sikit fakulti engineering dalam Unisel ni. Dah la ujung-ujung alam.

Yang pastinya aku memang percaya budak-budak ni dah buat habis baik dah
dalam bidang dorang, walaupun fakulti kitorang cuma ada course yang sangat lah basic-nya untuk engineering. Tak macam U lain... Spesific ada Engineering Automotive segala, tapi aku bajet budak-budak ni semua guna kepakaran dari tempat belajar yang lepas-lepas, pengalaman sendiri, etc. Buat U lain yang sibuk-sibuk cakap segala benda tempah la segala... Untuk pengetahuan korang la kan, sepanjang yang aku tau, benda-benda macam ni, lecturer bukak tender untuk budak-budak ni antar proposal dan pilih yang team mana yang sangat mantap cadangan untuk upgrade benda sedia ada, team tu la terpilih. No matter kau mekanikal ke, electrical ke, electronics ke, mechatronics sekalipun. Civil pun ok saja kot? Janji ada bahan, ada team work, ada komitmen, tight time pun takde hal.

Kalo facts aku salah, sori lah. Tapi sepanjang apa yang aku tau, itu la yang selalu aku nampak pun. Bab budget pun, walaupun kitorang IPTS, tapi bukan la well-known dan kaya sangat seperti yang orang sangkakan. Kalo kaya gila, takde la tiap kali buat proposal budget nak buat aktiviti, yang approve cuma tak sampai separuh dari proposed budget. Takda la time exam, kewangan begitu menekan budak-budak suruh setel semua hutang-hutang baru boleh amik slip exam, tanpa kompromi kecuali kalo alasan betul-betul munasabah. Sampai yang tengah buat tesis ni pun langsung semua pakai duit sendiri. Nak kata well-known pulak, tu untuk cerita Dunia Baru yang kadang-kadang aku rasa entah apape tu adalah. Kira good effort apa budak-budak ni pulun nak buang "stiker" Dunia Baru tu dari sinonim sangat dengan Unisel. As the kick-start, mula-mula skali budak-budak Civil dah tunjuk taring kongker buat kayak paling ringan tu. Fiber apa ke nama entah. Lepas tu naik lagi sebab CanSAT, then keep on naik untuk Perodua Eco-Challenge, EimaRace nih, dll. Bukan nak bangga terlebih-lebih... Tapi serius a reality yang Unisel ni bukan well-known sangat pun sebelum semua-semua ni selain Dunia Baru tu.

Sebagai contoh la, masa aku tercampak praktikal dekat Intel dulu. Sebelum aku mana ada student Unisel lain yang praktikal di situ? Memang nasib baik kot dapat praktikal situ, dan mula-mula sekali bila aku sebut Unisel, semua terpinga-pinga... Wujud ke universiti tu? Kat mana? Kalo makcik-makcik/akak-akak operator plak, reaksi dorang... "Ohhh.. Yang Dunia Baru tu ye? Depa belajaq sama ngan ampa ka?" Wah, meriah kot budak-budak tu sekelas ngan kitorang nih. Tak hagak betul. Lepas aku, ok la, well-known sikit dalam company besar macam tu. At least.

Tiba-tiba aku sayang gila dengan fakulti aku, Unisel dan kawan-kawan aku. Sebab? Tahun depan aku takde kat situ dah. Yeayy...

Dah, dah... Jangan nak mengarut lebih-lebih. Sila sambung buat tesis anda. Sekarang dah minggu ke-5 pun. Wuuu~~~~ :'(

Sorry la kalo rasa menyampah sebab aku bangga-banggakan Unisel dengan fakulti kejuruteraan nih. Tak suka jangan baca, ye tak? Kalo rasa nak komen kutuk-kutuk aku pasal bukak cerita ni, takpe la silakan je. Aku liberal. Tak kisah pun. Tapi kalo nak kutuk pun, kutuk betul-betul la, ada fakta, ada hujah, dan jangan nak berlindung dengan nama anonymous.

No comments: