Sunday, February 8, 2009

Patut Ke Nak Kene Kecoh2?

Baru2 ni (last week) kecoh kat Buletin Utama sampai 3 hari berturut2 tentang latihan komando yang didakwa mendera orang tuh. Aku follow jugak tengok...Kesian memang la kesian... Tapi kan...Sepanjang pengetahuan aku la...Memang latihan untuk jadik Komando (untuk tentera darat)...Paskal (untuk tentera laut) atau Paskau (untuk tentera udara) memang tahap tak terjangkau dek akal kadang2 tu...Bapak aku la citer...

Satu je persoalan aku kat sini...Patut ke mende2 camni kene kecoh2...Kene rakam atau dibawak keluar untuk tatapan umum? Pada aku la kan...Kalo nak dakwa pun...Better dakwa je orang yang rakam mende2 camni pastu sebarkan...Takyah la susah2 nak pikir pasal orang dalam rakaman tu...Nak jadi pemegang "beret hijau" tu cabarannye dasat oww...

Aku pun tibe2 teringat pengalaman aku 3 bulan first dalam fasa induksi mase join Akademi Tentera Malaysia tu...Bukan best pun macam dalam citer yang Produksi KRU bikin tu...Ntah ape tajuk aku pun dah tak ingat...Tapi aku perasan la citer tu dirakam pada saat2 aku kene ngadap Lembaga No.3 kot kalo tak salah sebab dah nak kene dismiss...

Aku sebagai orang awam masuk situ...Pastu 3 bulan first kene lenjan tak hengat pulak...Dah macam separa tak tahan...Tapi aku redah jugak sebab dorang umpan dengan elaun bulanan yang bleh tahan mahsyuknye...Ekeke...Korang kene paham...Aku ni mata duitan sikit macam Kirimaru dalam katun Ninja Boy tu...Bayangkan la...Masa mula2 aku masuk situ berat aku cecah 70kg...Dalam 2 bulan lebey je mase fasa induksi tu berat aku dah jadik 49kg...Sudah la kerempeng...Gelap pulak...Bapak aku pun tak kenal aku masa mula2 aku jejak Jetty Raja Tun Uda kat Georgetown tu...

Tengok...Aku bukan boleh nak ulas apape isu pun...Kalo ulas pun mesti nak jugak related dengan pengalaman aku...Hehe...Ape pun...Aku harap...Kes tu takkan kedengaran lagi dah pasni...Bukan ape...Itu kan ala2 spesis rahsia kerajaan jugak...

Takkan korang nak tengok mende camni terlepas masuk Youtube...Abeh plak satu dunia boleh tengok "kezaliman" latihan tentera kita. Mane tau kot2 negara lain plan nak serang kite tengah gelak2 tengok latihan camtu dan dorang bajet rakyat Malaysia ni takde la kuat mane pun...Sebab isu camni pun bleh bocor sana-sini...Hal2 camtu dah kata dera...Memang patut kawasan2 seperti tu kene strict sikit...Takleh bawak enset canggih2...Kadang2 kita bukan sedar pun orang tengah rakam kita...Gaya orang tu pulak baeeekkk punye macam tengah layan bace sms...

Takkan nak wat training komando dengan penuh kasih-sayang pulak...Secara logiknye...Ade ke perang2 kat dunia nih yang dilancarkan dengan penuh kasih-sayang? Kalo la banyak kasih-sayangnye...Takde la ramai kene bunuh macam Iraq serang Palestin tu...Kita tengok pun kesian kan? Tapi tu la hakikatnye tentera...Mana boleh kompromi dalam perang2...Bukan aku nak sokong Iraq tu...Aku pun bukan suka perang2 ni...Bosan tau...Mana nak tinggal kalo umah kene bom? Betul tak?


Gambar ni saje aku amik dari groups intake aku kat frenster...Takde kaitan pun dengan entry ni...Cuma aku je rindu kat dorang...Mintak2 la takde sape yang perasan, amin...Aku amik secara salah ni...Haha!! Entry aku pun berkaitan tentera darat...Harus la aku display gambar kawan2 aku yang darat...Kat aku takde gambar kenang2an camni...Setiap entry dalam blog aku kan kene ader gambar?

Apapun aku tetap suke tentera...Sebab dorang nampak smart dalam uniform...Lebih2 lagi NAVY...Hahaha~~!!

P/S: Oppss...Takde kene-mengena dengan sape2 ye...Aku juga ex-navy...Tak caya boleh tengok nombor tentera yang tercatat belakang mykad aku skang...

1 comment:

BudAk hijAu said...

aku dulu nk msk tentera jugak.mak aku xbg!!aih~