Thursday, July 14, 2011

Entry Bikin Panas.

Sorry kalo entry ni sentap nak mati dan jugak mengakibatkan ada yang marah-marah.

Aku tau skang ni feymes sangat fesyen contact lens ala-ala mata bulat galak konon comel macam Korean tu. Macam-macam style dan harga pon mengejutkan murah... Lotsa stock. Mudah didapati di mana-mana.

Tapiiii.........

Tahukah korang bahawa membeli contact lens dari bukan pengedar yang sah, atau contact lens yang kita tak pasti tahap secure hygenic la apa jadah medic term yang susah-payah optometris kedai-kedai spek mata belajar selama lebih-kurang 5-6 tahun itu adalah BAHAYA?

Sepanjang pengetahuan aku... Dalam banyak-banyak organ yang ada kat badan kita, paling sensitif adalah mata. Sebab mata ni bukan sebarangan dia punya layer. Semua ala-ala bahan berasaskan air. Sebab tu kalo korang memang pesen rabun teruk, kalo nak pakai contact lens, dekat kedai spek kemain lagi dorang bebel secara panjang lebar tentang penjagaan contact lens.

Tapi aku tak kisah pon kalo korang tak sayang mata. Heh.

Serius. Aku concern sebab aku penah keje kedai spek. Macam-macam jenis mata aku jumpa. Paling horror adalah yang bajet tau pakai contact lens, esoknye datang balik komplen mata irritate teruk bila pakai contact lens kedai yang aku keja dulu tu. Padahal dia yang tak ikut arahan betul-betul.

So, plis lahh... Nak bergaya tak salah... Tapi jangan pilih cara paling membahayakan organ penting plis... Menyesal kemudian hari sangatlah tak berguna.

Kalo korang pikir... Ahhh... Lantak laahhh... Kau saje nak provoke bagi kedai spek untung banyak sebab contact lens kan... Anda salahh... Huuu... Aku cuma bagi peringatan je...

Kalo korang pandai jaga limit pemakaian contact lens tu, tahap kebersihan korang, persekitaran korang nak pakai contact lens... Tak kisah... Mahal ke murah its up to you... Tapi kalo baru-baru nak belajar pakai contact lens konon ikut fesyen... Better korang consult dulu pakar mata dan dapatkan penerangan secara detail-se-detail-detail-nya sebelum berkecimpung dalam arena pemakaian contact lens.

Nanti kalo korang da ter-hilang penglihatan akibat kecuaian sendiri... Camne korang nak baca blog best-best... Camne korang nak cari bahan nak kutuk kata aku ni bajet best... Takkan nak dengar khabar angin bertiup je kot... Tak feeling ah tak jadi saksi dengan MATA kepala sendiri. Betul tak? Heh.

P/s: Jangan tido kalo tengah pakai contact lens. Bahaya!! Bukan short term effect, its long term effect.


Salam sayang,

Bekas pekerja Focus Point tahun 2004.

XoXo.

2 comments:

cinta cukulet said...

a good reminder =)

saya tak minat pakai contact lens, pakai spek je, baru nampak nerd sikit hehe..

Aslina said...

::cinta cukulet::
kalo semorang mcm awk, ok laa... hahaa... saya pakai spek on off je... tapi nampak gaya mcm kene pakai balik... tak minat jugak pakai contact lens... rimas bende asing dalam mata. haha...