Friday, August 31, 2012

Rahsia Muka Berseri

Aku paling tak suka mekap tebal2... In fact, dulu kuar umah muka rileks2 je takde apape bahan kimia bertempek kat muka... Since zaman skolah dulu lah...

Pastu kenal lipbalm sebab mulut kering... Blaja2 guna Lip Ice... Tapi malangnye tak serasi... Tah camne tak best... Pastu penah join Avon, beli lip balm dorang... Lagi teruk sebab lepas tu lip aku jadi cam hitam2 sket mcm isap rokok... Erghh... Pastu guna Nivea... Best sampai arini... Skang berjinak2 ngan Maybeline sebab bagi kesan cantik kat bibir. Sexy! Muah!

Skang dah keje ni baru kenal2 bb cream. Serasi dengan Garnier je. Sebab start try pon Garnier... Terus feeling cantik cam Lisa Surihani... Tapi simpan sorang je selama ni... Harini je kantoikan diri kat blog... Haha...

Tengok arr gambar2 aku kat bawah... Semua tu gambar latest... Yang tudung pink semua tu gamba 2-3 hari lepas... Masa teman Incik Jep dengan membe dia jalan2 Penang... Yang gamba cam edit sikit dengan gamba ngan budak kecik tu baru tadi... Beberapa jam yang lepas...

Alhamdulillah aku takde masalah lulit yang teruk. Masa kecik2 dulu je ruam penuh kat dahi... Tapi arwah mama suh tenyeh muka dengan daun jambu batu... Tetiap hari buat tau dulu... Pastu seminggu sekali wapkan muka dengan wap panas... Skang ni kulit muka licin je... Takyah mekap tebal2 setengah inci nak tutup segala cela2 kat muka sampai jadi putih melepak lain kaler dengan tangan...

Tu je rahsia aku... Lain2... Pencuci muka ke hapa aku belasah je apa yg ada dalam bilik air tu... Dan yang penting, selain air sembahyang (typical punya petua) kita hendaklah sentiasa berbaik sangka dengan orang dan takyah susah2 jage tepi kain orang dengan stalk blog dia, fesbuk, twitter, lepas tu kumpul geng buat ketupat... Siap hasut2 orang lain kata perangai orang tu camtu camni... Padahal perangai sendiri tak sedar camne... Sampai sanggup lak hipokrit demi nak semua orang suka.

Yang paling2 penting adalah, jangan hipokrit dan jadi talam dua muka. InsyaAllah muka akan sentiasa ceria, hepi, berseri, dan nampak macam tersenyum walaupon tengah serius. Kecuali senyuman untuk orang yang taknak kawan ngan kita, yang tu buat2 tak nampak boleh, buat tak kenal lagi la takde hal. Senyum untuk orang macam tu memang mahal gila. Sebab ego2 dorang, ego lagi aku. Hahaha...

Sila sediakan baldi sebelum muntah tengok gambar2 muka aku bajet kiut dalam entry ni. Sape2 ade kulit muka macam aku, gigi putih cantik tersusun juga macam aku, marilah kita panjatkan syukur beramai2 dan memohon agar dipelihara kecantikkan dan dijauhkan dari manusia talam dua-tiga-pat muka, manusia2 hipokrit dan pendengki takleh tengok orang senang.

Sape masih stalk, tergigit cili, terasa pedas melambung, adalah takde jaminan.

At least ada jugak yang tak suka tu pernah cakap muka ja nampak manis, tapi takdak sapa tahan dengan perangai aku. Perangai apa ntah. Teliti sangat pun takleh agaknye. Oh lupa... Keje ngan orang ni kan kalo kita buat terbaik nak bagi orang yg kita keja tu dapat keuntungan lebih ni nama dia bodek... Lain la keje sendiri baru patut buat bersungguh2, kena perfect, supaya boleh untung lebih dan cepat kaya. Kan?

Takpe. Tanpe satu geng tu pun elok je aku hidup dan elok je orang lain boleh terima perangai aku dan jugak ada tegur2 kalo takleh terima, kan? Sekurangnya bagi aku nampak cara aku salah ke apa, bukan cara ngumpat blakang, simpan dalam hati, hipokrit, lepas tu dah konon nak declare gaduh teruk baru buat luahan. Luah style keyboard warrior lak tu. PENAKUT nak luahkan depan2. Bajet aku ni ada sixth sense leh baca fikiran dorang. Ntah apape je.

Dan aku tak pernah lak syok sendiri nak cakap aku cantik depan orang. Haha. Biasanya orang yang kurang cantik ni selalu je cakap dia cantik dan mintak orang puji2 depan orang lain... Wakakakaka...

Dan aku suh korang tengok gamba je... Takde lak suh korang puji aku cun ke apa... Hehehe...

No comments: