Saturday, May 30, 2009

Entry Ini Berunsur Sikit Serius

Semenjak beberape hari ni aku tengok Buletin Utama ngan bukak2 surat khabar yang tak gemar membesarkan isu remeh-temeh [opps!]... Aku dapati Menteri Pendidikan dan jugak mereka yang terlibat dalam isu tu bersetuju untuk menghadkan bilangan mata pelajaran untuk student yang nak amik SPM kepada 10 mata pelajaran sahaja.

Sebelum ni aku pun pelik jugak la walaupun kagum gila ngan pencapaian budak2 yang amik mata pelajaran banyak2 pastu dapat straight A1 plak tu. Jeles pun ada sebenarnye. Tapi aku kabur gak ape motif dorang amik subjek banyak2 dan jugak subjek ape la yang dorang amik sampai banyak sangat tu. Ye la, aku pun penah amik SPM dulu. Baru tengok jadual exam yang berbelas2 muka surat tu pun dah pening. Ini kan pulak nak ngadap paper banyak2 tu...

Pastu plak aku dapati sesetengah skolah je plak yang kasik student dier amik berpuluh2 subjek. Ape motif pun aku tatau. Kalo skolah dier confident student tu bleh bawak sume tu, kira ok la...Tapi dalam hati kecik aku tetap anggap skolah tu saje nak cari publisiti murahan dan agak seperti exploit student bijak2 camtu [Hahaha...Abeh laa...Ada la kang skolah yang sentap ngan aku ni kang...]

Seriously tak adil kalo tibe2 student tu score gile babi. Dah la skolah biasa2 plak tu. Nampak sangat la seperti menidakkan keupayaan student2 skolah berasrama penuh, skolah sains, atau MRSM. Dah pulak dorang yang berhempas-pulas pulun PMR dulu, susah2 amik exam nak masuk asrama... Dah dapat, jauh dari parents... Ada yang tiap2 malam menangis la sebab takleh peluk mak sebelum tido...

Tapi bila ada yang lebih baik dari dorang tu, ramai orang sanjung2. Pastu plak ader yang lagi mulut macam celaka boleh plak kuar statement "Ala...Skolah kampung pun boleh score 20A1...Ko skolah hebat2 setakat 7-8A1... Sape pandang dah, bai..." Huh...Boleh mendatangkan kemarahan tu beb! Boleh otomatik wat budak tu down gile [contohnya; aku] Sumpah aku tak mengaku aku belajar kat skolah hebat dulu sebab camni.

Tak adil beb. Dulu aku kat MRSM Perlis, extra subjek yang kitorang boleh amik hanyalah Seni ngan Tasawwur. Aku sumpah la tak amik Tasawwur tu. Nak lebih2, cikgu cakap boleh...Tapi kitorang kene la pegi skolah2 berdekatan [paling dekat pun ntah bape puluh km dari maktab] untuk belajar subjek2 lain kalo gatal sangat nak amik subjek banyak2 nih. Tapi aku yakin, skolah2 camtu offer extra subjek yang limited camtu ada motifnya. Khusus untuk minat student masa kat IPT nanti. Tapi berpada2 la kan?

Yang amik banyak2 plak...Tatau la aku... Kalo dorang semata2 belajar banyak2 subjek tu tanpa minat... Walau hebat camne score pun susah jugak. Susah nak pilih bidang yang dorang cenderung. Maklum la... Semua sangat cemerlang. Last2 jadi macam aku...Haa...Hambik! Aku dulu budak sains gunaan. Amik Fizik, Kimia ngan Akaun. Tak indie la amik Bio pasal aku gemuruh bab nak belah2 katak. Tangkap katak boleh laa...Pastu mula2 pas SPM aku dapat tawaran matrik. Aku tolak pasal abang aku dah gula2kan aku untuk masuk ATMA. Katanya blajar situ dapat duit. Aku laju je setuju. Sapa tak suka duit kan?

Kat ATMA tu aku dapat kos Sains Komputer. Aku suka gila pasal sebelum tu aku sangat la buta IT tahap tatau nak cakap macam mana lagi dah. Skang aku dah terer. Setakat C++ tu pejam mata pun boleh buat la. Haha. Bapak la riak. Tapi aku tak lama kat situ pasal aku suka cari pasal. So, kene la tendang. Pastu aku keje dengan Fokus Point sekejap. Dah aku jatuh hati dengan kerjaya optometris. Dorang jugak nak offer aku further study bawah tajaan dorang dalam optometry. Tapi sayangnya aku tak layak sebab aku tak amik Bio. Aku sambung blaja kat UNISEL...Aku dapat Mechatronics Engineering. Hambik ko. Jauh panggang dari api dengan ape yang aku score masa SPM dulu. Tapi aku rasa sistem pendidikan IPT kita dah terbuka.

Tak kisah la ko amik atau score apa sekalipun zaman2 SPM, tapi asalkan ada minat, slambe la ko proceed blaja kat IPT...Tak kisah la dalam atau luar negara. Tapi, bila dah amik banyak2 subjek tu kan...Tak ke pening nak pilih bidang ape yang berkenan kat hati nanti bila dah masuk IPT? Kena plak bila dah 2 tahun kau bergelumang dengan subjek2 tu, tiba2 plak semua ko suka. Ha? Camne? Tak sure plak ape relevannye pengalaman aku dengan had 10 subjek ni.

Apa yang pasti, bila dah hanya boleh amik 10 subjek tu, elok la galakkan pelajar2 tu amik subjek yang betul2 boleh membantu dorang amik kursus idaman dorang kat IPT kelak. Bukan ape, kalo tak kena dengan minat dorang...Nanti bukan2 plak dorang buat. Maklum la remaja sekarang bukan jenis pendam perasaan macam remaja dulu2. Ikut je ape kata mak ayah. Remaja skang nih cepat je memberontak. Betul la kan? Hehe. Apape pun... Pikir la sendiri ape yang terbaik untuk generasi sekarang dan akan datang sebab dorang ni la yang bakal nak memimpin negara kelak.

7 comments:

aku bukan cikgu said...

salam.

tiba-tiba aku rasa concern pulak pasal perkara-perkara macam ni.

kebanyakan sekolah memang tak bagi pelajar ambil terlalu banyak subjek lebih-lebih lagi sbp,mrsm,sekolah sains dan lain-lain sekolah elit.(sekolah kau pun tak bagi bukan?)

kenapa?

kerana pihak pengurusan kebanyakan sekolah elite dan berprestij ini takut nak ambil risiko prestasi dan reputasi sekolah mereka jatuh akibat pelajar yang ambil terlalu banyak subjek tak dapat score SEMUA mata pelajaran yang diambil.

aku tak pasti kau tahu pasal perkara ni atau tidak,tapi yang pentingnya penilaian spm sekarang menggunakan sistem GRED PURATA KESELURUHAN (GPS)di mana,pelajar yang mendapat 1A dalam semua subjek adalah lebih baik berbanding pelajar yang dapat lebih banyak 1A tapi ada gred lain dalam keputusan spmnya.

sebagai contoh, aku ambil 15 subjek manakala kau pula ambil 11 subjek. keputusannya, aku dapat 12 1A, 3 3B dan kau dapat 11 1A. walaupun aku dapat lebih banyak 1A berbanding kau,tapi kau tetap dikira lebih cemerlang daripada aku.

GPS ni boleh diibaratkan seperti purata perseratus jugak. walau aku ambil banyak subjek,tapi purata perseratus aku rendah daripada kau yang ambil kurang subjek,maka kau lebih cemerlang.

contoh lain, aku ambil 12 subjek.secara puratanya aku dapat 95%.kau pula ambil 11 subjek tapi kau dapat 100%,maka tengok sebelah mata pun dah nampak peratus kau lagi cemerlang.

panjang lebar la pulak penerangan aku ni.kalau kau dah tahu pun tak apalah.aku tiba-tiba semangat pulak nak tulis panjang-panjang.

aku bukan cikgu (sambungan 1) said...

oleh sebab itulah kebanyakan sekolah elite dan berasrama penuh tak bagi pelajar ambil banyak mata pelajaran dalam spm.sebab tak nak jadi kes macam aku dalam contoh di atas;yang akhirnya akan serba sedikit merosakkan prestasi keseluruhan sekolah.perkara ni diakui sendiri oleh cikgu-cikgu yang mengajar di sekolah elite dan juga antara bekas pelajarnya yang merupakan sahabat aku.

sebab-sebab lain boleh jadi kerana tak ada siapa yang nak mengajar atau tak ada masa untuk diajar tapi yang itu aku tak berapa pasti.

aku tak salahkan sekolah-sekolah berprestij ni tak bagi pelajar ambil terlalu banyak subjek sebab takut prestasi keseluruhan mereka jatuh.itu memang cara mereka.suka hati merekalah nak buat macam mana,asalkan prestasi keseluruhan mantap.lagipun para pelajar pun sedar perkara ini.

sebab ltulah amalina budak 17 1A tu sanggup keluar STF dan masuk sekolah kebangsaan biasa semata-mata nak ambil banyak subjek.sebab dia tahu dia takkan boleh ambil begitu banyak subjek di STF.

aku bukan cikgu (sambungan 2) said...

cumanya aku agak tak bersetuju dengan pendapat kau yang ini:

"Pastu plak aku dapati sesetengah skolah je plak yang kasik student dier amik berpuluh2 subjek. Ape motif pun aku tatau. Kalo skolah dier confident student tu bleh bawak sume tu, kira ok la...Tapi dalam hati kecik aku tetap anggap skolah tu saje nak cari publisiti murahan dan agak seperti exploit student bijak2 camtu"

ini statement kurang bijak.kau ingat senang-senang pihak sekolah nak bagi pelajarnya ambil begitu banyak subjek?kau tahu betapa susah pelajar tu nak yakinkan pihak sekolah supaya dia boleh ambil banyak subjek?kau tahu suasana macam mana yang menyebabkan pihak sekolah bagi kebenaran ambil banyak subjek?kau tahu peribadi,akhlak,pencapaian pelajar tu sampai pihak sekolah begitu yakin pelajar itu mampu capai apa yang dia nak?

jawapannya aku rasa kau tak tahu.

lagipun bukannya sekolah itu yang beriya-iya suruh pelajarnya ambil banyak subjek,jauh lagi kalau nak kata sekolah tu PAKSA pelajarnya ambil banyak subjek sebab nak exploit kecerdikan pelajar.

semuanya adalah keputusan pelajar itu sendiri yang nak ambil banyak subjek.selain yakin akan kebolehan diri untuk score semua subjek yang banyak tu,mungkin pelajar tu nak membanggakan keluarga,sekolah dan lain-lain.mungkin juga nak memudahkan dapat biasiswa yang gempak-gempak seperti biasiswa bank negara.siapa tahu?

untuk pengetahuan kau,aku dulu ambil spm di sekolah agama.sebelum tahun aku spm,maksimum pelajar hanya boleh ambil 12 subjek.kalau ada yang ambil 11 subjek tu maknanya dia pelajar bidang ekonomi.

tapi tahun aku spm ada perubahan sedikit.gara-gara kawan aku seorang ni yang otaknya superb,merayu pihak sekolah untuk ambil 13 mata pelajaran. 13 pun bukannya banyak sangat,cuma tambah 1 subjek berbanding tahun sebelumnya.

tapi dia punya susah nak mintak kat pihak sekolah hanya Tuhan yang tahu.entah berapa kali dia pergi mengadap pengetua.berapa banyak surat yang dia bagi kat pengetua jugak semata-mata nak tunjukkan kesungguhan dia nak ambil 13 subjek.berapa banyak kali juga pengetua suruh dia bincang balik dengan cikgu kaunseling kalau-kalau boleh tukar fikiran tak jadi ambil 13 subjek.padahal bagi aku macam kacang saja dia boleh score semua 1A.itu baru kisah kawan aku yang nak ambil 13 subjek,belum lagi yang nak ambil sampai 20 subjek tu.untuk pengetahuan kau,kawan aku tu akhirnya memang dapat 13 1A pun.

bagi pendapat aku,sekolah yang benarkan pelajarnya ambil banyak subjek tak cari publisiti murahan pun.dah pelajar tu sendiri nak ambil dan sekolah yakin.teruskan aja lah.

cuma sekolah berprestij sahaja yang kadangkala membuatkan aku rasa sekolah ini agak pengecut sebab tak bagi pelajarnya ambil banyak subjek,walhal pelajarnya mampu.tapi tak adalah aku kisah sangat,macam yang aku tulis kat atas, dah cara mereka.

ini cuma pendapat aku.maaflah kalau terpanjang sangat.dah kau buat entri pasal ni,aku pun tiba-tiba rasa semangat nak bagi pendapat.kalau kau malas nak baca pu tak apa.aku tak kisah.aku bukannya ada blog pun.tu pasal kadang-kadang kalau aku bagi komen kat blog orang panjang berjela-jela.kalau kau nak publish sebagai entri pun tak apa.aku tak kisah.

sekian sahaja luahan rasa aku.

salam.

Aslina said...

::aku bukan cikgu::
gewd. feedback camni yg aku mau...at least ko dah reset balik tanggapan aku pasal hal nih. walaupun 5x aku try bace komen ko nih tak dapat pasal mozilla crash sampai 5x. hehe. aku memang rajin pun nak bace komen ko sampai abeh...tapi kan...kadang2 aku rasa, kalo nak tunjuk potential pun pada2 lah. setakat bawah 12 subjek aku kira relevan lagi la mana la tahu dier memang lebih arif tentang kemampuan dier dan dier dah set target cita2 dier dalam bidang tertentu yang mintak beberapa pra-syarat penting untuk sambung blaja kat universiti...selain 6 subjek wajib [kalo tak salah aku la...6 kan yang wajib?] kalo sampai 20 tu...aku pun confuse gak...ape dier nak buktikan sebenarnye, kan?

apape pun aku harap dengan limit 10 subjek nih, skolah2, cikgu2, parents dan student tu sendiri boleh la kot courage student tu untuk wat pilihan bijak tentang ape yang dorang betul2 minat. kuantiti bukan kayu ukur untuk dier apply untuk teruskan pengajian nanti.

aku bukan cikgu said...

salam.

disebabkan kau dah point out seorang pelajar cemerlang yang kau rasa pelik kenapa dia ambik banyak subjek,maka aku nak reveal beberapa fakta berkenaan faktor penyebab kenapa dia buat begitu.

pelajar yang kau point out tu ialah nik nur madihah,pelajar 20A.

1. dia bersekolah di maahad muhammadi lilbanat. sekolah agama perempuan yang paling faymous dan paling cemerlang di kelantan. kat sekolah ni semua pelajar WAJIB ambil peperiksaan Sijil Menengah Ugama (SMU) sewaktu tingkatan 3(aku tak ambil peperiksaan SMU sebab sekolah aku tak ada peperiksaan ni.tapi ramai kawan aku yang bersekolah di sekolah agama lain ambil peperiksaan ni).

SMU tu apa?

SMU ialah peperiksaan lebih kurang macam SPM juga.perbezaannya ialah SPM ni ditetapkan kerajaan dan pelajar wajib ambil sekurang-kurangnya 6 subjek teras iaitu BM, BI, matematik, sejarah,Pendidikan Islam@Pendidikan Moral,Sains (buat masa ni).SMU pulak pelajar wajib ambil 20 subjek agama dan kebanyakannya diajar dalam bahasa arab.secara perbandingan, SMU ni sama susah atau lebih susah daripada SPM.sebab apa?sebab SMU ni banyak subjeknya.antaranya fekah,aqidah,ulum quran dan lain2 sebanyak 20 subjek.material dah la banyak,lepas tu diajar pula dalam bahasa arab,lagi la susah.tapi pelajar2 boleh je score sebab SMU ni bukannya baru,dah lama dah.so,ramai senior2 mereka yang score dan dah jadi suasana untuk diorang belajar dan score ramai2.

disebabkan pelajar2 ni dah pernah ambil banyak subjek untuk SMU,maka tak menjadi masalah bagi mereka nak ambil banyak subjek pula untuk SPM.mereka dah biasa.tambahan pula,selain daripada SMU mereka juga perlu fokus untuk subjek PMR sewaktu di tingkatan 3.jadi bertambah2 banyak subjek yang mereka perlu ambil untuk peperiksaan besar di tingkatan 3.

2. dah jadi budaya di sekolah nik madihah tu untuk ambil banyak subjek.dia sendiri ada seorang kawan sebaya yang dapat 17A,nur farah aisyah namanya.selain itu pada 2006,ada seorang senior dia bernama siti fatimah berjaya mendapat 18A dalam SPM.

ada ramai lagi yang ambil 15 subjek ke atas dalam SPM daripada sekolah tu.cumanya tak semua dapat keputusan secemerlang nik madihah.

bila dah ramai,maka tak hairanlah nik madihah tu sanggup ambil 20 subjek dalam SPM.

kedua2 faktor ini adalah antara faktor utama kenapa dia ambil 20 subjek dalam SPM.sudah pasti ada banyak lagi faktor perangsang sampai nik madihah sanggup berbuat begitu.

aku bukan cikgu (sambungan) said...

p/s:
1- disebabkan aku tak ambil SMU,maka aku tak berapa pasti beberapa perkara.antaranya,bilangan subjek yang diambil secara tepat.aku tak pasti sama ada 20 atau tidak,tapi yang pastinya memang banyak dan melebihi 15 subjek dan kebanyakannya diajar dalam bahasa arab.selain itu aku tak pasti sama ada subjek2 ini diajar sejak tingkatan 1.tapi kalau tak silap,memang diajar sejak tingkatan 1 dan pada hujung tahun akan ada peperiksaan diambil untuk subjek2 tahun tersebut.kemudian pada tingkatan 3,semua pelajar kena ambil peperiksaan besar yang melibatkan semua subjek yang diambil sejak tingkatan 1.jadi,konsepnya sama seperti PMR dan SPM.

2-dalam dunia ini,banyak perkara yang kita tak tahu sehingga menyebabkan salah faham berlaku.contohnya,isu palestin.di barat,ramai beranggapan bahawa umat Islam di palestin yang bersalah kerana mereka melancarkan peluru berpandu ke arah Israel dan Israel bertindak balas hanya untuk mempertahankan diri.itu yang digembar gemburkan oleh pihak media.namun pada hakikatnya,tanah israel itu sendiri pada asalnya merupakan sebahagian tanah umat islam Palestin yang dirampas dan dijajah oleh yahudi.bukan setakat tanah dirampas,malah macam2 lagi penindasan yang dialami oleh umat islam di palestin dek sikap yahudi yang jahat ini.antaranya,bekalan makanan,elektrik,ubat2an disekat.orang2 yang tak berdosa lagi banyak dibunuh tanpa sebab oleh yahudi.rumah2 dirobohkan juga tanpa sebab dan macam2 lagi.

oleh itu,sebaiknya kita kaji dahulu setiap perkara yang berlaku dan cuba fahaminya agar kita betul2 tahu mengenai perkara tersebut.

3-itu sahaja daripada aku.terima kasih kerana sanggup membaca coretan isi hatiku sampai habis.tiada apa yang ku pinta,sekadar berharap agar kita dapat sama2 berfikir sejenak lalu mencari jalan untuk memperbaiki diri kita.

Aslina said...

erk...bab number subjek tu memang aku amik yang maximum...20 subjek...tapi tak maksud aku point nur madihah...setelah bace penerangan ko...lagi la aku rasa...student2 smu mcm leh la out dari list aku...tapi kalo lain dari tu? yang takde kaitan langsung dengan smu...skolah biasa2...tu biasa berita terpencil...tapi aku alert juga...so, aku sikit keliru la bile dorang amik subjek banyak2...sedangkan pmr sama je macam orang lain jugak...