Saturday, May 30, 2009

Entry Ini Berunsur Sikit Serius

Semenjak beberape hari ni aku tengok Buletin Utama ngan bukak2 surat khabar yang tak gemar membesarkan isu remeh-temeh [opps!]... Aku dapati Menteri Pendidikan dan jugak mereka yang terlibat dalam isu tu bersetuju untuk menghadkan bilangan mata pelajaran untuk student yang nak amik SPM kepada 10 mata pelajaran sahaja.

Sebelum ni aku pun pelik jugak la walaupun kagum gila ngan pencapaian budak2 yang amik mata pelajaran banyak2 pastu dapat straight A1 plak tu. Jeles pun ada sebenarnye. Tapi aku kabur gak ape motif dorang amik subjek banyak2 dan jugak subjek ape la yang dorang amik sampai banyak sangat tu. Ye la, aku pun penah amik SPM dulu. Baru tengok jadual exam yang berbelas2 muka surat tu pun dah pening. Ini kan pulak nak ngadap paper banyak2 tu...

Pastu plak aku dapati sesetengah skolah je plak yang kasik student dier amik berpuluh2 subjek. Ape motif pun aku tatau. Kalo skolah dier confident student tu bleh bawak sume tu, kira ok la...Tapi dalam hati kecik aku tetap anggap skolah tu saje nak cari publisiti murahan dan agak seperti exploit student bijak2 camtu [Hahaha...Abeh laa...Ada la kang skolah yang sentap ngan aku ni kang...]

Seriously tak adil kalo tibe2 student tu score gile babi. Dah la skolah biasa2 plak tu. Nampak sangat la seperti menidakkan keupayaan student2 skolah berasrama penuh, skolah sains, atau MRSM. Dah pulak dorang yang berhempas-pulas pulun PMR dulu, susah2 amik exam nak masuk asrama... Dah dapat, jauh dari parents... Ada yang tiap2 malam menangis la sebab takleh peluk mak sebelum tido...

Tapi bila ada yang lebih baik dari dorang tu, ramai orang sanjung2. Pastu plak ader yang lagi mulut macam celaka boleh plak kuar statement "Ala...Skolah kampung pun boleh score 20A1...Ko skolah hebat2 setakat 7-8A1... Sape pandang dah, bai..." Huh...Boleh mendatangkan kemarahan tu beb! Boleh otomatik wat budak tu down gile [contohnya; aku] Sumpah aku tak mengaku aku belajar kat skolah hebat dulu sebab camni.

Tak adil beb. Dulu aku kat MRSM Perlis, extra subjek yang kitorang boleh amik hanyalah Seni ngan Tasawwur. Aku sumpah la tak amik Tasawwur tu. Nak lebih2, cikgu cakap boleh...Tapi kitorang kene la pegi skolah2 berdekatan [paling dekat pun ntah bape puluh km dari maktab] untuk belajar subjek2 lain kalo gatal sangat nak amik subjek banyak2 nih. Tapi aku yakin, skolah2 camtu offer extra subjek yang limited camtu ada motifnya. Khusus untuk minat student masa kat IPT nanti. Tapi berpada2 la kan?

Yang amik banyak2 plak...Tatau la aku... Kalo dorang semata2 belajar banyak2 subjek tu tanpa minat... Walau hebat camne score pun susah jugak. Susah nak pilih bidang yang dorang cenderung. Maklum la... Semua sangat cemerlang. Last2 jadi macam aku...Haa...Hambik! Aku dulu budak sains gunaan. Amik Fizik, Kimia ngan Akaun. Tak indie la amik Bio pasal aku gemuruh bab nak belah2 katak. Tangkap katak boleh laa...Pastu mula2 pas SPM aku dapat tawaran matrik. Aku tolak pasal abang aku dah gula2kan aku untuk masuk ATMA. Katanya blajar situ dapat duit. Aku laju je setuju. Sapa tak suka duit kan?

Kat ATMA tu aku dapat kos Sains Komputer. Aku suka gila pasal sebelum tu aku sangat la buta IT tahap tatau nak cakap macam mana lagi dah. Skang aku dah terer. Setakat C++ tu pejam mata pun boleh buat la. Haha. Bapak la riak. Tapi aku tak lama kat situ pasal aku suka cari pasal. So, kene la tendang. Pastu aku keje dengan Fokus Point sekejap. Dah aku jatuh hati dengan kerjaya optometris. Dorang jugak nak offer aku further study bawah tajaan dorang dalam optometry. Tapi sayangnya aku tak layak sebab aku tak amik Bio. Aku sambung blaja kat UNISEL...Aku dapat Mechatronics Engineering. Hambik ko. Jauh panggang dari api dengan ape yang aku score masa SPM dulu. Tapi aku rasa sistem pendidikan IPT kita dah terbuka.

Tak kisah la ko amik atau score apa sekalipun zaman2 SPM, tapi asalkan ada minat, slambe la ko proceed blaja kat IPT...Tak kisah la dalam atau luar negara. Tapi, bila dah amik banyak2 subjek tu kan...Tak ke pening nak pilih bidang ape yang berkenan kat hati nanti bila dah masuk IPT? Kena plak bila dah 2 tahun kau bergelumang dengan subjek2 tu, tiba2 plak semua ko suka. Ha? Camne? Tak sure plak ape relevannye pengalaman aku dengan had 10 subjek ni.

Apa yang pasti, bila dah hanya boleh amik 10 subjek tu, elok la galakkan pelajar2 tu amik subjek yang betul2 boleh membantu dorang amik kursus idaman dorang kat IPT kelak. Bukan ape, kalo tak kena dengan minat dorang...Nanti bukan2 plak dorang buat. Maklum la remaja sekarang bukan jenis pendam perasaan macam remaja dulu2. Ikut je ape kata mak ayah. Remaja skang nih cepat je memberontak. Betul la kan? Hehe. Apape pun... Pikir la sendiri ape yang terbaik untuk generasi sekarang dan akan datang sebab dorang ni la yang bakal nak memimpin negara kelak.
Post a Comment