Sunday, February 5, 2017

Kahwin Budget Gaya Saya - Hand Bouquet dan Pelamin

Helo helo aku kembali... Cerita pasal mekap dengan baju sanding aku postponed dulu yer... Nanti senang-senang aku cerita lain...

Skarang ni aku nak cerita pasal hand bouquet dan pelamin...


Hand Bouquet

Hand bouquet aku adelah hand made. Tapi hand bouquet tu masa nikah je aku pegang sebab match dengan baju dan veil.


Match kan bunga tangan tu dengan baju semua? Abaikan muka yang bengkak tu... Nak blame jurukamera, takleh sebab jurukamera adalah tak berbayar 😭. Redho je lahh... So kepada stalker yang tengah stalk ni mesti puas hati sangat kan nampak macam aku tak berapa nak cantik kat sini. Tapi boleh kutuk dalam hati atau depan pc or phone je la. Bukannya aku dengar pun. Kutuk lebih-lebih pun yang kahwinnye aku. Hohohohh...

Hand bouquet aku kosnye hanya RM 37.60. Actually boleh dapat 2 hand bouquet dengan harga ni... Sebab aku beli:
  • 10 kuntum bunga warna soft blue
  • 10 kuntum bunga warna cream
  • 10 kuntum bunga warna pink
  • 20 tangkai "Kacang kuda" berdaun
  • 1 meter reben warna dark pink
  • 1 meter reben warna cream
  • 1 meter reben warna biru muda

Aku guna cuma 5 kuntum je setiap satu warna bunga dan hanya 10 tangkai je kacang kuda yang terlibat. Belasah je susun. Dah memang tangan seni kan... Maklum la SPM dulu subject seni aku dapat 2A. Terer la tu kan... Hehehe... 

Botol tu aku recycle je... Sebelum ni aku ade beli Pantene Leave-on Hair Treatment ke apa benda entah. Yang botolnye camni. Credit to Hairmergency
Pe lagi, koyak la dia punya cover dan tinggal la botol transparent macam dalam gambar kat atas tu... Pastu reben yang semeter tiap satu tu mula-mula aku nak lilit warna cream je. Pastu rasa macam eh bosan. Nak campak mana biru dengan pink? Sudahnye aku pintal-pintal macam buat dandan rambut. Pastu lilit je keliling botol dan tadaaa...!! Jadilah dia simple hand bouquet. Untuk nikah je la. Sanding aku guna bridal tu punya.


Cantikkan? Thanks, aku memang kreatif. Muahahaha...


Pelamin

Pelamin ni aku DIY sendiri. Ha kau gigih kan? Kata sendiri nak jadi wedding planner diri sendiri, ha ambik kau. Memang letih bila urus segala benda sendiri. Tapi yang lawak tu, dalam pada kata nak urus sendiri, sehari sebelum wedding pun sempat tengok wayang cerita Rogue 1 dengan tunang tersayang (masa tu belum jadi husband). Sampai cashier kat wayang tu pun husband aku pi tanya boleh tak dapat diskaun? Esok kitorang nak nikah ni... Haha kau hado??? Budak tu gelak-gelak pastu cakap laa bukan orang nak kahwin sibuk ke? Korang siap boleh tengok wayang? 

Pelamin ni aku deal dengan Sewa Barang Kahwin Penang 
Instagram: @sewabarangkahwinpenang
Facebook: Sewa Barang Kahwin Penang


Mula-mula memang aku nak sangat buat DIY sebab kalau nak ke bridal, matilahnakkk... Macam-macam kena ambik rasanya. Dah la bajet pun nanhado. Actually tanak pelamin pun tapi bila fikir balik, tempat yang aku nak guna buat majlis tu, part ada langsir cantik, lighting pulak haru-biru. Maka dah ditimbang kati lebih-kurang, okey la ambik je pelamin. Simple je tak sarat bunga sebab aku tau kalau bab bergambar ni selagi ada ruang sumbatkan aje... 

Aku google. First option aku nak cari Something Borrowed By Nawal... Tapi takde yang dekat. Maka dalam dok google tu melintas la facebook page atas ni. Hmm... Aku pun laju je la mesej dia. Tengah malam woi aku mesej. Haha. Pukul 1-2 pagi camtu. Dia respond pulak tu. Sembang-sembang lebih kurang tanya lokasi, esoknya aku nak pi cari tengok...

Sampai je kat lokasi... Lahaiii... Opismate aku rupanya. Adeh. Aku ni tak campur dengan orang sangat kat opis, so memang aku tak tahu pun opismate aku Kak Munick ni buat service camni... Total cost barang-barang aku sewa hanyalah RM200, security deposit RM100. Nak banding kat bridal, huhu mampos mak nakk... 

Antara item yang aku sewa dengan dia:
  • Jetset = RM40
  • Karpet bulu grey = RM25
  • Daun putih sedozen + bunga = RM10
  • 4 bantal bulat pink + biru = RM20
  • Sofa kacang = RM60
  • Juraian blink-blink 8 pcs = RM8
  • 3 kain backdrop - 2 cream, 1 pink = RM15
  • Sepasang bunga + pasu = RM20
  • Sepasang stand kayu pallet = RM10
Aku takde idea nak buat camner ni semua. Sembang-sembang dengan dia, terus keluar idea nak buat camner. Balik je rumah, aku buka laptop, buka paint apps, terus sketch sebab takut lupa. Ni la rupa sketch aku:
Hahaha... Rupa kartun bukan? Alaa... Kengkonon kan nanti dah ambik barang, boleh passing sketch ni kat orang lain mintak pasangkan... Ye lah harap macam tu... Sudahnya yang pegi pick-up barang-barang semua bakal pengantin jugakkkk... Husband aku takde lesen kereta pun selamba heret pegi ambil barang jugak... Sebab takut 1 kereta je tak muat... Nasib baik la pergi dua kereta...




Muat-muat 2 kereta... Lepas ambik tu ada appointment pulak dengan butik bridal tu sebab nak tunjuk baju-baju yang husband aku ada... Konon nak match laa kan... Sudahnya match celah mana entah la satu pun tak padan. Maka terpaksa la sewa baju sanding sepasang... Ikut luck pulak tu baju mana yang muat nanti. Yelah. Nak nikah dengan kenduri 7 Januari. Benda-benda ni semua settle 5 Januari. 6 Januari pukul 6 petang kena pegi fitting.

Lepas ambil barang ni, pegi butik tu semua, aku dengan tunang aku masa tu tatau dah nak buat apa. Nak balik rumah aku, sape pun takde kat rumah. Ada wifi je la. Takut jugak kena tangkap khalwat kang... Haa... Nak balik rumah untuk majlis pun masih takde sapa jugak. Tu yang sudahnya hantar barang ke rumah majlis, lepas tu keluar balik pegi Queensbay Mall tengok wayang. Hahahaha...

Lepas keluar Queensbay Mall, lepak McDonalds Setia Pearl pulak sampai pukul 12 tengah malam... Pastu hantar tunang aku tu ke rumah majlis. Dia tidur sana sorang-sorang. Hehehe...

Barang pelamin? Aku ingatkan 6 Januari tu ada la insan yang sudi nak tolong pasangkan... Sudahnya aku jugak dengan tunang aku pasang sendiri. Ada la Hasif tolong sikit-sikit. Dan jugak anak buah aku Hasni dengan Aiman. Dan inilah hasilnyaaa...


Sama tak macam yang aku sketch kat atas tu? Hahaha... Ni la pelamin mini aku. Pelamin ni standard pelamin tunang orang lain je... Tapi aku buat pelamin sanding. Sanding la sangat... Setakat bergambar jerrr...

No comments: