Friday, February 10, 2017

Kahwin Budget Gaya Saya - Make up dan Baju Sanding

Bab make up dengan baju sanding ni pun boleh tahan jugak renyahnye nak bersiap...

Tapi bab ni aku reveal la jugak kot muka pasangan hidup aku yang tersayangs itteww...


Make Up

Make up ni asalnye sepupu aku nak mekapkan... Aku siap fly pegi Singapore kot untuk testing mekap ni. Mujur laa tak kene tahan balik sebab PTPTN tu. Itu pun hantu juga aku baca kat satu portal blog tu. Kesian orang tu dah excited nak bercuti ke  Bandung tapi tak dapat sebab sangkut PTPTN. Terlebih pulak cerita pasal brader tu... Okey ni la dier mekap yang aku testing untuk sepupu aku mekapkan aku di hari bahagia nanti... Ececehhh...


Mekap ni ambik masa dekat 2 jam. Time tu la tetiba hidung gatal la, pipi gatal la... Tangan takleh duduk diam. Aku pun sebenarnya tak boleh duduk diam-diam untuk walaupun 10 minit. Haha. Memang manjang je la kene marah dengan sepupu aku... Abaikan mulut aku tu... Memang uneven macam tu. Tapi bibir tu la yang pantang orang tak nampak tetiba je kene kiss (aww...!!) 🙈

Memandangkan sebelum ni ada sikit issue pasal tak jadi kawen tu. Pastu aku pun sibuk malas nak ambil peduli sebab semua kejadian tak terduga tu berlaku dalam bulan NOVEMBER. Bulan tu penuh kot jadual aku dan tak terkejar apa pun. Siap tak communicate dengan sesapa sangat masa tu sebab sibuknye tuhan aje yang tau. So, cousin aku cancel abes cuti dia. Aku tau pun masa bulan December sebab masa tu abang aku sibuk pegi memanggil ke sana sini. Dia pun sound aku kenapa aku tak inform dia yang aku still teruskan jugak kahwin. Aku cakap aku sibuk dengan konvo, IELTS, apply universities, kerja, training, target achieve, bla bla bla.  Memang sumpah aku sibuk sampai dengan bff sendiri pun tak mesej. 

Pastu aku pun macam... Hurmm... Try tanya Kak Syima tengok dia available ke tidak... Tapi dia pun since asyik push pasal baju, so aku berkira-kira jugak nak ke tanak. Dia letak harga RM250. Lepas diskaun kalau tak RM150 nikah, RM250 sanding. Kata professional kann... Itu pun aku berfikir-fikir jugak sebab memang major problem aku masa nak kenduri tu adalah DUIT. Sebabnya almost RM10k aku simpan abes camtu je tahun lepas semata-mata nak abeskan degree aku selepas merajuk hampir 5 tahun. Pastu tahun 2016 pulak sibuk beli-beli barang nak buat majlis sikit-sikit. Huhu. 

Sampai la dalam awal bulan Januari, tetiba tunang aku suruh aku cari baju sanding sama warna dengan baju songket yang dia ada



Kemain baju dia ada kauu... Meriah makngah... Dia nak jugak kuning diraja tu... Aku pun pergi laa ke Kompleks Bukit Jambul sambil merayau-rayau tanpa hala tuju ke tingkat tiga yang aku rasa ada banyak ambik tempahan baju. Kalau boleh tempah, takkan tak boleh sewa kan? Haha. Bodo jugak aku. Pegi tanya semua cakap takde bagi sewa. Padan muka. Last-last nampak satu kedai ni, Best Budget Bridal. Jumpa tokey dia Kak Ani teruihhhh...


Asalnya nak tanya pasal baju je. Tunjuk la gambar bakal suami itu. Sekali dia cakap ada yang hampir-hampir sama warna, tapi takut tak match. Dia pun nak tengok gambar baju-baju tu for real. Hmm nak kata apa, 5 Januari saja la yang available...

Tiba-tiba terpandang notis dekat pintu yang mengatakan mekap nikah + sanding cuma RM220 je... Hahahaha... Laju je mesej Kak Syima kata cancel khidmat dia. Nak amik yang ni lah. Kata dekat ngan rumah tu tipu je. In the end nak make up kena pergi ke butik dia jugak. Tapi takpe sebab bakal suami dan kawan dia stay kat Vistana. Alaa lagipun Kak Syima sampai pon dah pukul berape mase nak akad nikah tu? Mau mekap kat masjid aku kalau ikut time dia sampai tu...

Aku la bakal pengantin paling sempoi masa tu pegi jemput tunang dan kawan dia DRIVE SENDIRI okehhhh??!! Hahahahaa...


Nampak nih? Hahaha... Waktu ni tengah kalut sebab rombongan bawak duit mas kahwin terkandas kat highway dan mungkin tak sempat nak sampai on time. Tengah drift ke airport ni sebab nak tukar matawang. Buat backup. Bawah ni pose comel sikit la untuk make up nikah ni...


Aku suka gambar ni sebab aku nampak cantik giler dalam gambar ni. Hahaha... Yelah takde orang nak puji kannn... Selamber la puji diri sendiri... Aku dan suami selamat dinikahkan pada pukul 11.30 pagi atas sebab-sebab tertentu. Yang tu pun kena buat satu entry special. Sebab aku rasa dalam Malaysia ni takde lagi kes macam kitorang. Even orang cakap tentera selalu apape bab kahwin last minute pun masih lagi tak sampai tahap macam kitorang. Kitorang ni kritikal sangat dah. Hahaha...

Ni pulak makeup sanding. Aku suuukaaa gila mekap dia sebab aku nampak sweet dan lain gila sampai tak kenal muka sendiri. Hahaha... Photo credit to Best Budget Bridal




Baju Sanding

Aku rasa aku dah cerita kot kat atas tu tentang betapa dramatiknya husband aku nak suruh cari baju yang sama. Sampai baju aku jahit lace dengan manik-manik kat sini pun kena reject. Ala baju kat dinding warna hijau tu. Asalnya kitorang nak buat baju nikah dan sanding tu pakai baju yang sama je sepanjang hari. Tu plan awal.

Tapi bila 5 Januari tu masa buat appointment ke butik Best Budget Bridal tu, suami aku tu pulek yang rambang mataaa... Aku kata dah, antara dia dengan aku, dia lagi particular dan semangat tengok benda-benda yang cantik lagi proper untuk majlis kitorang... Even kalau korang tanya pasal wedding dream dia, secara detail dia boleh cerita nak itu ini. Memandangkan budget tak mengizinkan maka, wedding kitorang haritu pun dia cakap bersyukur dah at least ada wedding yang semenggah macam typical wedding. Takde la rupa wedding orang kena kahwin paksa atau kena tangkap basah.

Dannnn...  Baju-baju yang dia ada macam gambar kat atas tuh langsung takde satu pun yang match, sooo... Dia cakap pejam mata je la ambik sepasang sewa. Masa tu Kak Ani takde, ada staff dia je. Staff dia call tanya boleh ke tak... Alhamdulillah boleh... Rupanya, sebab aku book mekap tu. Kalau tak kerana mekap tu, memang dorang tak ambik la job last minit.

Memang last minute sangat-sangat kot. Rekod butik dia. Sebelum ni last minute tu cuma dalam tempoh seminggu sebelum majlis. Ni last minute yang jenis 2 hari sebelum majlis. Kau boleh hadam tak?  Hahaha... Anyway thanks banyak-banyak sebab staff Kak Ani semua sempoi-sempoi. Ambik la measurement. Memandangkan 2-2 pun bersaiz comel, so pilihan terhad. Kak Ani tengok sketch pelamin aku, dan memang nasib baik sebab aku amik warna yang jenis apa jua warna baju yang gelap-gelap boleh masuk. Huhu. Nasib baik giler...

Kak Ani caj RM400 untuk sewa sepasang baju dan aksesori tambahan. Not bad la. Kitorang dah takut ingatkan last minute dia nak caj kaw-kaw. Tapi alhamdulillah cuma RM400. Sekali dengan mekap RM600. Memang recommendable la untuk bakal-bakal pengantin yang bernasib malang dengan budget macam kitorang ni...

So, inilah bajunya...


Aku suka jugak gambar ni sebab selama aku face-to-face dengan suami aku, dari first time tahun 2010 dulu, pastu tahun 2012, walaupun aku pakai heels, dia tetap juga lagi tinggi dari aku. This time memang pertama kali seumur hidup aku sama tinggi dengan dia... Hehehe...

No comments: