Tuesday, January 31, 2017

Kahwin Budget Gaya Saya - Baju Nikah dan Veil

Sampai la kita ke part yang haru-biru jugak sebenarnye. Kenapa haru-biru?? Sebab tiap kali Kak Lina (sepupu aku dari Singapore) mesej aku je mesti benda utama yang dia tanya mesti pasal baju. Aku rasa sejak aku officially bertunang (25 April 2015) dekat beratus kali dia tanya pasal baju...

Tanya pasal preparation baju la, saiz la (sebab asalnye dia cakap nak sponsor), tema la ape barang lagi semua. Aku pulak yang stress dan pening sebab aku jenis malas nak fikir, so aku malas nak jawab. Begitu juga kawan-kawan aku macam Iryani, Kak Syima dan lain-lain pompuan yang concern tentang hal-hal baju ni. Malang betul dorang ada kawan macam aku, aku malas nak fikir semua tu. Hahaha...

Baju Nikah

Baju nikah aku ni sebenarnya plan paling asal nak mintak kawan husband aku je buatkan. Total cost RM 400 untuk sepasang baju aku dengan husband. Baju husband aku dengan aku adelah jubah, yang mana warna untuk baju tu akan ikut kain yang aku ada. Kain tu ada corak pokok kelapa yang Kak Lina bagi kat aku dengan Fatin masa  kitorang pegi Singapore tahun 2013 dulu. Hambik hang lama kot aku peram kain tu tak jadi baju lagi. Hahaha...


Tapiii tak jadi sebab masa November 2016 tu tetiba husband aku jadi bercelaru macam mana ka, terus dia decide nak cancel nikah. So aku pun jenis tak fikir panjang jugak terus mesej kawan dia cakap takyah la proceed buat baju tu. Kitorang dah call off. Takde jodoh la kononnye...

Pastu tup-tup pujuk la ape semua last-last kitorang tak jadi putus. Teruskan je...

Actually aku ada banyak option baju untuk nikah ni. Cuma kena cari baju melayu je untuk husband aku supaya match dengan baju aku. Antara baju yang aku usaha taruh manik dan tempek lace banyak-banyak adalah baju ni... Segala manik dan jugak lace yang ada kat baju tu semua aku tambah sendiri okehhh... Hahaha gigih tak gigih kauuuu...


Tapi... Mulanya aku nak match dengan veil aku warna kuning, tapi masa tunjuk kat Kak Syima, dia dok awkward la apa la... So, aku dah bersusah payah jahit lace dan manik-manik situ, maka lupakan je laa... Yang jadi punca aku nak match dengan veil kuning aku tu sebab husband aku cakap dia nak pakai sampin warna kuning diraja match dengan baju melayu yang bakal kitorang cari untuk match dengan baju aku tu... Asalnya aku nak guna baju ni dan tudung + veil kuning, cari baju melayu warna ni untuk husband aku, so dia boleh pakai dengan warna kuning diraja sampin dan tengkolok dia...

Pastu dah beberapa hari husband aku duduk kat kampung dia, tetiba dia call aku bagitau kawan dia yang offer nak buatkan baju haritu nak bagi baju jubah free je kat dia untuk nikah... Aku dah pucat dah sebab terfikir warna apa la pulak tu kan... Dia whatsapp aku baju nikah yang dia bakal pakai...


Dalam gambar nampak ni warna cream... So aku selongkar almari aku dan dapati aku ada sepasang baju warna cream yang salah saiz, tak pernah pakai sebab besar dan kurang manik-manik cuma batu-batu besar...


Tengok dalam gambar eh macam match je kan... Baju kurung aku tu belah atas je memang banyak batu-batu manik tu. Kat bawah dia kosong je. Dengan kain dia pun kosong takde batu... Kena plan tambah manik-manik lagi... Mujur aku borong banyak manik-manik untuk veil haritu...


Problem solved! Buat masa tu laa... Sebab kitorang tak jumpa lagi face to face tengok baju apa sebenarnya yang aku dan dia ada... Hahaha... Yang Kak Syima tak habis-habis push suruh jumpa sebab nak match baju. Apa dia ingat Kuala Selangor dengan Penang ni macam Sentul pegi IKEA ke dekat? Aku banyak kali kot bagitau, aku cuma boleh jumpa dia start aku cuti 5 Januari 2017 dan masa tu baru husband aku dapat turun Penang nak tengok baju apa dan nak tengok apape persiapan yang kitorang kena settle kan... To be honest memang aku rasa macam nak campak je phone bila dia keep on hantar mesej suruh kitorang jumpa untuk match baju...

Sudahnya aku diam 1000 bahasa sambil bertenang tunggu je 5 Januari 2017 tiba... Whatsapp sapa pun aku tak layan sangat sebab masa tu aku pun sibuk ngan kerja.

Bila dah bertentang mata, Rupanyaaa warna baju aku lebih pada cream, baju dia warna putih. Emm... Lantok lerrr... Nanti bile bergambar tak nampak sangat kan? Haha...


Ni la hasilnye baju nikah aku. Manik-manik belah bawah tu aku tambah sikit-sikit je. Tanak la nampak sarat sangat. Nak pakai berapa jam je pun kannn... Tudung ngan veil tu warna kuning lembut. Lantokkan ajerrr...




Veil

Yang ni aku memang 100% buat sendiri derrrhhh... Hahaha... Gigih takkk??? Tengok je la gambar kat atas tu labuh mana veil aku... Sebabnye? Sebelum ni aku plan nak pakai veil warna hitam. So, gigih la beli kain transparent hitam lepas tu potong ikut apa yang aku baca kat blog b2b lain... Pastu herot la senget semua ada. Sudahnya sebab husband aku hantar mesej nak cari apape baju yang match dengan sampin kuning diraja dia, so aku pun decide beli kain lain warna kuning lembut. Takkan kuning terang kan sebab nak buat veil... So zass... Pegi Kamdar Bukit Jambul cari...

Dah beli tu semeter gitu, bidang 60, aku pun terus beli gunting kain sekali sebab gunting kain kat rumah dah uzur sangat dah. Pastu ingat nak balik je potong kat tempat rata kat rumah... Tapiii... Masa tu aku park kereta betul-betul depan kedai yang boleh jahit tepi dan jual manik-manik. So aku nekad je potong kain tu dalam kereta.

Panjang pendek aku tak kira dah... Bantai je potong... Hantar jahit tepi... Balik rumah baru sedar yang veil tu sangat la panjangnye... Hahahahhh... Tapi aku kan kental... Terus je jahit manik-manik dengan lace atas kain tu... Ni la hasilnye... Baru bahagian atas je yang siap time ni...


Ni pulak detail tepi-tepi dan keliling veil... Itu pun kalau korang nampak laa kan...


Memang saje aku susun 3 manik belah kiri-kanan... Mencabar jugak nak susun sebenarnye... Tapi orang kata usaha tangga kejayaan. Jadi la veil yang macam tu... Aku rasa kat gambar atas yang baju nikah tu jugak boleh tengok kat belakang veil aku letak manik cemana... Tak nampak pun buat-buat je la nampak... 

Ni rupa sebenar veil aku setelah layout atas katil tadi untuk snap gambar kasik orang tengok;


Oh ye sebelum korang tegur, yes, gambar-gambar dalam ni memang kebanyakkan gambar nampak muka aku macam bengkak... Punca? Aku takde pantang-larang macam pengantin lain... Rehat la apa la... Mana sempat weh, semua benda aku buat sendiri, organize sendiri, memang tersangat la letih dan takde masa langsung nak berehat.

Masa aku menaip kat sini je la satu-satunya masa aku berehat. Serious. Dan post ni sebenarnye scheduled post. Hahaha... Okey la aku  nak pegi tido dulu, babaiii...

No comments: