Sunday, August 21, 2011

Kalo Dah Smoker Tuuu

Aku penah buat entry pasal punya la tak suka aku dekat smoker, tapi alih-alih ex aku semua pon smoker pade taon 2009 dulu. Lama dahh... Siap berazam nak kumpul duit ikut harga rokok... Tapi memandangkan time tu aku tak keje tetap dan masih belajar, maka simpan je la niat aku nak buat simpanan nak banding dengan harga rokok.

Sekarang aku dah start keje... Apa aku nak pon kebanyakkan aku dah dapat, why not start gaji bulan ni aku akan simpan sehari seploh hengget, sama dengan RM310 untuk bulan ni atau bulan-bulan yang ada 31 hari sebulan dan RM300 untuk bulan-bulan lain-lain untuk confirm tiada yang mustahil aku bleh buat saving dengan duit yang orang buat untuk beli rokok...

Kenapa aku nak bukak balik citer pasal merokok ni??? Haritu ada la sekali aku RT Kak Fenny pasal nih...

Harga rokok : RM10 (sekotak) x sehariJumlah tahunan : RM 3650Tempoh Merokok : RM 3650 x 5 tahun = RM 18250
Maka...Orang-orang yang merokok WAJIB MENUNAIKAN HAJI kerana lebihan harta mereka yang selama ini disia-siakan dan dibakar..via anis diyana :D

Tah celah mana muncul perkataan via anis diyana tu pon aku tak perasan... Tapi camtu la lebih kurang dan tweet aku semua aku associate dengan fesbuk... So, kuar la jugak kat fesbuk tu kan... Maka ada la komen-komen pasal tu... Ada laa satu manusia ni sesat nak jugak tanye bukti apakah wujud manusia yang simpanan dia macam yang dalam tweet tu dalam masa 5 tahun guna duit beli rokok tuuu...

Bukan takda... Contoh depan mata aku pon ada... Iaitu abang aku... Malangnye dier takde la komited sangat nak saving hari-hari sebanyak perokok tegar membazir duit kearah kesesatan dan boleh membunuh orang lain... Dengan duit sebab dia tak merokok jugak laa aku tengok takde la sesak sangat dia tiap-tiap bulan komplen dengan situasi ekonomi dan politik Malaysia... Macam kat blog Papanda nih.

Cuba korang pikir sapa manusia paling banyak komplen harga barang naik, harga minyak naik, harga rokok naik... PEROKOK kan antara manusia terawal komplen semua tu... Dah bajet lari... Nasib laa kannn... Sapa suruh merokok at first place ye tak? Padan muka laa...

Ok berbalik ada cerita abang aku ni... Dalam umo dia baru 36 tahun sekarang niii... Ada tak antara korang yang masih stuck dengan bayar balik pinjaman yang macam-macam seperti keta, umah, semua... Confirm ada kan... Well, proud to say, dia takde langsung pikir nak bayar mende-mende tu semua... Sebab tak merokok, dia boleh manage financial very well... Kadang-kadang tergelincir tu not expectable laa kan... Lagipon kampung wife dia kan jauh... Ada sekali almost tiap-tiap minggu balik kampung wife dia... Bukan setakat raya je... Kau hado??? Tak mampooo kannn????

Sebenarnye bile bace tweet Kak Fenny tuh... Baru aku pon terfikir nak bukak akaun Tabung Haji... Hahaha... Sebelum ni mana aku ada... Kang duit tu yang aku beriye nak saving tu aku terletak dalam akaun biasa kang tak nampak sangat beza... Kang terbelanja kang haa... At least dalam Tabung Haji ke orait la kot nampak la jugak bukti tanpe faedah macam ASB... Kalo letak dalam ASB tu mcm main tipu lak kan... Hehehe...

Well memang aku kene buat sesuatu in case terjatuh hati dengan smoker lagi dan boleh motivate dorang dari segi financial... Walaupon aku budak engineering, tapi bab-bab manage duit aku terer apa... Tak caya tanya ex-osmet dengan abang aku... Tiap kali loan masuk je semua setel... Dari yuran pengajian sampai la ke benda-benda sara hidup macam sewa umah, servis moto (tiap-tiap bulan okeh... Ingat student tak mampu ke? Dari ko blanje awek tak tentu pasal, baik ko take care pasal kenderaan yang bawak ko cari rezeki/menimba ilmu tiap-tiap hari) dan bil-bil berkaitan. Takde aku hujung-hujung bulan mintak duit ngan parents. Camne gaye nak mintak duit ngan parents pon aku dah lama lupa...

Tak lupa jugak ex-ex aku yang smoker dulu jugak la antara orang paling banyak bising bila sebut soal hantaran. Haha. Takde saving lettewww... Status under geng blogger yang letak tweet atas tuh pon ada jugak yang komen pasal blanje awek seminggu MINIMUM RM100. Siap ngan jumlah tahunan dan tempoh expired (clash eh?)... Hehehehe... Tapi aku tak pernah nak kisah pon pasal semua tu sebab aku jenis awek yang independent dan liberal. Mana aku suka dating-dating ni semua...

Kalo boleh malas aku nak jumpa... Ye lah... Kalo jumpa-jumpa pon nak buat ape je... Balik-balik tengok wayang, makan fast food. Pastu kalo selalu sangat, nanti komplen plak awek dah gemuk. Sibuk plak nak suruh kurus-kurus. Tapi pelik ah. Dan tak paham kenapa lelaki taknak hargai sangat awek-awek yang malas nak kuar dating ni. Weyyy... At least awek tu bagi chance kau kumpul duit agar tak tersedak bersilat depan mak ayah bila time merisik je dah letak hantaran puluh-puluh ribu... Nak plak kalo ada akak masih single, confirm la kau kene taji serba-dua...

Tu pon takleh pikir ke... Wahahahahaa...

Anyway, kenapa tak boleh kan, kumpul sehari RM10, dari sedekah kat 7E atau kedai jual rokok, baik la saving dalam akaun Tabung Haji... Ye tak... Untung-untung terussss je ko dapat panggilan wat haji dalam umo yang tengah sihat-sihat ni...

TRIVIA: Kalo nak prove pasal simpan-simpan duit tu... Apa kata yang dah keja semua... Yang bergaji at least RM1.5k sebulan tengok balik betul-betul berapakah amount EPF/SOCSO korang tiap-tiap bulan yang company deduct dari gaji... Its almost HALF of the required saving to compare with smoker, tahu??? Kalo aku bercita-cita nak simpan 300 sebulan, kat EPF/SOCSO ada state at least 130+30 lebih dari majikan... So... Pegi la check dengan KWSP kalo tak caya...

Now?? Tak percaya aku lagi??

1 comment:

Unknown said...

errmm... kalau 18500.. dah boleh kawenn...

tapi motivasi nak simpan tanpa nampak barang tu yang berat tu kan