Monday, December 26, 2016

Maxis Scholarship... Takde Rezeki :'(

Sebelum ni aku penah story teaser pasal Maxis Scholarship kan...  Haha kemain excited mase tuh sebab dapat panggilan first round interview... Ni aku punya story lumpsum dari masa apply sampai ke first round interview je laa... Takde rezeki untuk ke second round interview... Uhuk uhuk :'(

Ni screenshot email dorang antar... Excited nau printscreen utk apply half-day leave... Sebab aku malas la nak masuk bilik meeting semata-mata untuk layan interview ni...



Dorang interview online je, jadi memandangkan aku tengah sengkek akibat preparation untuk konvo (lepas 5 tahun merajuk tu), preparation wedding, nasib kurang baik sebab takde outstation dah lepas bulan Jun haritu... Maka save la sikit budget untuk ke sana interview, aku pulak duduk Penang kann... Dia punya nervous tu hang toksah nak cerita laa... Mana taknya kali terakhir aku join interview pun dalam 5 tahun lepas masa awal-awal apply kerja kat Echo Broadband tuh...

Siap pakej balik rumah tekup muka dengan bantal sebab nampak dah sinar harapan tak dapat kerja. Yang interview kerje aku sebelum tu punya saiko aku kan sampai punah harapan kot nak dapat kerja... Tapi rezeki tak dijangka, dapat jugak aku kerja kat Echo sampai 5 tahun plus dan masih bertahan hingga kini. LOL.

Okey back to the main topic.

Pasal Maxis ni, honestly aku pun tak jangka dorang panggil untuk interview. Yelah, dia punya application pun nampak macam main-main. Isi semua particular details pastu upload video duration approximate 1 minutes pasal topic "If I had power to revolutionize the telecommunication industries in Malaysia, I would..." 

Upload ke Youtube okeh. Siap dengan hashtag pastu set to public. Kalau jenis pemalu memang berjuta kali jugak la fikir nak upload kan... Aku pulak jenis tak kisah ape, memang belasah je upload. Peduli hapa aku. Haha. Alangkan nak cakap depan orang pun selalu aku volunteer walaupun teknik communication aku agak ke laut, inikan pulak upload Youtube. Bukan aku nampak orang pun. Haha... Yang penting tu confidence!

(-_-") *facepalm dengan diri sendiri*

Aku punya video korang boleh tengok kat sini (memang aku tak malu-malu share kan?):



LOL habis. Dengan muka sangkak lepas 90 kali "take" pasal lupa script la, anak buah aku dok bising kat luar bilik, jiran aku test ekzos kereta la, kucing main kejar-kejar atas siling, haha... Macam-macam...

Aku tunjuk jugak kat tunang aku. Dia agak impress dengan isi-isi aku, so naik la sikit confidence level tu. Tak cuba tak tahu kan...

Actually aku buat kerja gila sikit masa apply tu. Memandangkan aku dapat 3 offer masa tu (Northumbria University, Sunderland University dengan Newcastle University), so aku spam application tu dekat 5 kali kot. Haa betapa tinggi determination aku untuk nak jugak-jugak scholarship ni... 2 kali untuk Northumbria dengan Sunderland masa sebelum aku update resume personal aku, 3 kali lagi untuk 3-3 universiti lepas aku perasan resume aku sebenarnya "cacat" dan aku pun update la resume tersebut. Haha...

Kemudian tibalah hari yang dinantikan... Hari interview. LOL. Ini je screenshot yang berjaya aku ambik sebab aku takut aku terlanggar apape terms and condition kan... Jadi ni je lah termampu. Hahahaha... Nervous habaq hang masuk dalam lobby nih. LOL.


Interview berjalan dengan lancar dan aku rasa aku banyak merapu dari serious. Sebab aku pun tak sure apabenda weakness dengan strength aku. Haha. Tapi santai la sebab first round lebih kepada nak mengenali hang ni sapa... Dorang pun sebenarnya confuse apehal aku hantar sampai banyak application dengan 3 universiti. Sampai confuse nak pilih mana satu. Cuma aku banyak la jugak highlight yang kalau boleh, kalau dapat, aku nak dorang sponsor yang Northumbria. Yelah kan sekali dengan praktikal. Tak tahu la.

Interview sepenuhnye dalam bahasa inggeris. LOL. Inggeris. Lama tak guna perkataan tersebut.

Dia cakap lepas 2 minggu dorang akan update untuk next round sama ada dapat ke tak...

2 minggu hapa... Punya takut tunggu 2 minggu tu. Siap refresh email tiap sejam masa cukup perkiraan 2 minggu tu. Haha.

Akhirnya 2 hari selepas masuk minggu ke-3, hari Jumaat, hari aku tengah rileks bercuti kat rumah sebab system down, aku terima email yang agak mengecewakan.

Tak terpilih untuk next round.

Takpe la... Anggap je takde rezeki kat situ...

So, bye-bye la Northumbria University atau Sunderland University yang offer course untuk intake Januari @ February... At least aku baru ada 1 pengalaman interview yang kena reject.

Hoii... Not bad hape... Lepas 31 tahun hidup, ni first time tau tak, interview lepas tu kena reject. First time weh. LOL. Selama ni apape interview aku lepas je... Hihihi...

Pastu bila fikir-fikir balik, memang elok pun tak dapat ke second round. Mana la nak tahu tetiba second round tu aku kena pergi sana, instead of buat interview online macam first round... Kan? Dah la tengah takde duit masa tu... Elok masuk minggu ke-2 tu sebelum tau result, aku dah siap kira-kira budget dah... Nampak macam tak cukup je kalau dorang nak suruh ke sana. Well, at least ada hikmahnya :-)

Walaupun kecewa. Hehe. Takpe. Scholar lain masih ada. Harap-harap ada layang sangkut...

Selain Maxis ni, aku ade gak apply:
- Chevenings (yang ni aku harap qualified sampai tahap interview sebab aku rase aku ade banyak benda nak cerita pasal penglibatan aku dalam volunteering)
- Biasiswa Komanwel JPA
- IELTS scholarship (walaupun band 6.0 jeeee)
- Yayasan Daya Diri (yang ni last minute baru update lain, lepas tarikh tutup baru update. Apalaa)
- Yayasan Khazanah (deposit resume & offer letter jeee)

Yang lain-lain last resort yang ada, apply Mara laaa... Ape lagi kannn...

Semoga ada la rezeki aku nak sambung belajar tahun ni... Sekurangnya, kurang laa sikit jarak antara aku dengan husband kalau dapat sambung study ni... Sengsara oii jauh terpisah 2 benua ni... Bercinta je pun dah sengsara, inikan pulak dah kawen nanti :'(


No comments: