Thursday, December 29, 2016

Countdown?

9 hari lagi.

Tapi guess what? Aku baru nak submit form untuk dapat kebenaran nikah dengan interview esok. Ye esok. Hahaha keje gila kan? Hopefully semua orang kat JAIPP tu lembut hati laa keluarkan kebenaran berkahwin sebelum 7 Januari 2017.

So, for time being, aku memang takde mood langsung nak buat apape persiapan pun. Walaupun hakikatnye doorgift lagi 100 (atau lagi 200 kot kalau rajin) tak siap... Baju pun last minute tukar warna pe bagai sebab ade kawan tunang aku baik hati bagi jubah arab suruh tunang aku pakai. Hahaha... Tapi nasib baik aku discover aku ade baju lain yang nak dekat sama warna. Itu pun lepas mak andam  bising-bising.

Tak habis-habis nak suruh jumpa. Celah mana nak jumpa dia dekat KL, aku pulak kat Penang ni ha. Tadi petang aku inform aku nak cuti esok pun bukan main bersilat lagi team lead tu. Orang lain takpe la wedding lagi 6 bulan ke depan dah start kecoh nak cari tu cari ni buat persiapan... Aku? Dengan status pun kejap-kejap macam biskut, dapat jumpa tunang pun setahun sekali, ni pun paling awal aku dapat nak jumpa dia dalam 5 Januari nanti. 2 hari sebelum majlis. Tu pun sebab aku baru start cuti masa tu.

Dia pulak baru ada masa nak datang sebabnye.................. Time ni la nak tukar IC baru, time tu laa nak settle entah ape bende lagi yang dia kena settle... Dia balik haritu pun tak sempat nak layan jetlag lepas 14 jam dalam flight, dah berkejar ke klinik kesihatan buat HIV test, settle document untuk nikah semua... Nasib baik la dia penyabar, layan je benda penting.

Orang lain? Sibuk pulak suruh aku fikir pasal majlis la baju la, tanak majlis aku caca-marba la... Eeehh... Aku tak sempat dah nak fikir semua tu. Alangkan benda paling utama pun selagi tak settle pun dah buat aku serabut... Memang tak la aku nak fikir pasal majlis. Asal orang datang dapat makan, dah. Lain-lain lantak kau la. Walaupun orang tegaskan kahwin ni sekali seumur hidup.

Eleh, macam la lepas ni kalau rasa-rasa teringin nak mengimbau kenangan, boleh je pegi sewa baju apa semua pastu tangkap gambar kat studio... Tak semestinya hari kau nikah tu la hari tu nak kena spend  habis masa, duit, tenaga untuk raikan la ape semua. For me, it is not necessary... Aku dah cakap dah dulu, aku memang jenis yang simple. Peduli apa aku majlis kahwin aku tak semenggah... Yang penting lepas akad nikah aku boleh spend masa dengan husband aku. Nak pulak kali ni, dari lepas akad nikah tu, cuma 8 hari je aku boleh spend dengan dia sebelum  dia balik ke negara pemastautin dia. Dan dia dah dapat kerja baru (Alhamdulillahhh...)

Aku ikut dia? Tunggu laa aku dapat offer funding duluuuu... Berapa kali entah aku nak cerita. Bosan jugak aku bila orang ingat dah dapat offer belajar lepas tu senang-senang akan dapat funding apa semua, dulu aku pun bajet macam tu... Cakap, cerita process flow memang senang... Nak ikut flow tu... Kau rase satu malam boleh settle semua? Takde kannn??? Camtu la jugak aku... Bukan semudah lepas tido, bangun esok semua dah ready... Taaakkk... Macam-macam aku kena settle lagi...

Yang paling kritikal, bukan kecik-kecik nilai duit yang aku kena korbankan... Sebab tu aku berkira gila dengan majlis yang sehari ni. Aku spend hampir-hampir RM 5k pun aku dah rasa macam bazir gila. Jadi aku tatau la pengantin-pengantin lain yang aku bloghopping sana-sini baca majoriti paling minimum spend RM 10k. RM10k bagi kat aku, memang buat pegi bayor PTPTN nu... Itupun habis budget aku baik hati letak budget kenduri RM5k. RM2k aku keluar duit, RM3k abang aku cover catering.

Budget untuk further study? Up-to-date aku dah spend dalam RM18k untuk semua keperluan-keperluan sebab aku bukanla top student punnn... Tu belum cerita berapa ribu pulak aku dah habiskan untuk maintenance kereta kesayangan... Itupun tak cukup nak cover pakej hilangkan calar-balar kat kereta... Untuk benda-benda aku minat memang laju je spend beribu... Untuk majlis ni yang sebenarnye aku tak minat sangat nak amik tahu ni, nak keluar sikit pun berkira. Haha

Letih? Memang aku sampai tahap nak give up punya letih.

TAPI ORANG YANG TAK ALAMI SEMUA NI TAKKAN FAHAM...!!

Lagi pulak typical meleis yang kalau kata majlis kahwin je nak cenggitu cenggini... Membe aku dulu Merico kawen time blajor, rileks je... Jamu orang makan-makan je. Skarang da jadi antara Pencetus Ummah yang femes. Usahawan pizza yang berjaya. Rileks je...

So, please, untuk kenduri kahwin aku ni, memang lantakkan saje sempoi simple-simple. Aku pun malas jugak bab-bab nak bergambar la ape semua... Takde hired mana-mana photographer pun. Sebab takde mood. Yes, serious takde mood selagi semua document tu tak settle-settle lagi.

Doakan aku esok dan hopefully boleh laa dapat surat kebenaran secepat mungkin.
*tangan dibahu, mata keatas*


1 comment:

Maryam said...

Hai Aslina,

Moga dipermudahkan segala urusan dan majlis berjalan lancar.

Tahniah!

Lama awak 'mensepikan' diri and now this good news :-)

Sori, malas nak log in akaun google ;)

And happy new year!