Monday, October 14, 2013

Kasut

Lama tak post kat sini kan? 

So harini aku nak cerita pasal kasut. Takk bukan aku beli kasut baru pun, cuma kasut. Mesti hujung2 korang tak sangka kasut pun boleh jadi satu entry.

Kita specific skop sikit mengenai saiz kasut. Dalam dunia ni macam2 nombor digambarkan mengenai saiz kasut. Secara umumnya orang tahu, saiz 4 tu kecik, saiz 8 tu besar.

Adakah perlu dalam satu situasi kat kedai kasut, saiz 8 dah abes, yang tinggal cuma saiz 4, adakah kita perlu pasrah amik jugak2 saiz 4 tu? 

Apakah kita perlu akur cakap pekedai tu bila kita cakap tak muat la saiz 4, nak jugak saiz 8... Tapi pekedai tu marah kita balik sebab tak cukup usaha. Kita takleh mintak saiz bersesuaian, meh?

Adakah kita nak paksa diri pakai jugak saiz 4 tu walaupun dah tau, separuh saiz a.k.a tak muat? Bila dah paksa, apa impak mental dan fizikal kita yg biasa pakai kasut saiz 8, tetiba kene pakai saiz 4? 

Okey sekarang, kita tukar kasut tu dengan usaha. Bukan hape, tadi aku terbaca status kawan2 yang aku tak amik pusing dia punya political view, tapi dia bising pasal ada orang tanak cuba alternatif lain nak tingkatkan ekonomi sendiri memandangkan harga barang dah naik. Dia kata tak cukup usaha dan banyak alasan.

Bagi aku simple. Aku up status saiz kasut. Mungkin bagi dia, cara dia join something MLM tu membantu tingkatkan pendapatan dia. Tu rezeki dia. Ada orang lain pulak dah kene tiau kaw2 dengan MLM sampai trauma, cuba2 berniaga sendiri, tapi masih tak berjaya sebab banyak persaingan mungkin, tapi kita tak boleh judge dia tak cukup usaha.

Ada setengah orang pulak juggling 3-4 keje part time selain keje utama. Pun masih belum berjaya ke tahap yang dia anggap berjaya, adakah kita boleh judge dia tak cukup usaha? 

Ada setengah orang dok lepak je tapi consider berjaya sebab dah ada apa yang orang berusaha berhempas pulas tu dambakan. Camne citer lak tu?

So, usaha = berjaya adalah subjektif. Kita takleh judge orang sangat kalo kita rasa kita dah berjaya, tapi orang yg kita judge tu lom sampai ke tahap macam kita, maybe kita dah banyak duit, so kita expect kejayaan dia diukur dengan banyak duit sama ngan kita. Salah woi konsep tuuu... Tapi nak relate berjaya dengan rezeki tu boleh la kot, sebab kalo tak berjaya, takde rezeki kan orang panggil? Aku terbaca blog greenapple tu. Bab rezeki. Aku malas nak cari link, korang cari la sendiri.

Rezeki ni kadang2 bukan dalam bentuk duit. Aku mengaku, dulu aku macam dia jugak innocent, asal rezeki je pikir duit. Tapi rezeki ni datang dalam macam2 cara. Mungkin jugak orang yang berusaha juggling 3-4 keje part time tu, rezeki dia bukan dalam bentuk duit simpanan, tapi dalam bentuk dia kenal ramai contact. Mungkin nanti dia nak buat apape, nak recommend apape, senang. Networking orang panggil.

Berbalik kepada pekedai marah cakap kita tak cukup usaha bila dah cuba pakai saiz 4, tapi bising tak muat maka nak saiz 8 jugak. Itu yang aku nak highlight. Bising a.k.a komplen. Kita komplen utk keselesaan kita, watpe terseksa jiwa dan raga nak pakai saiz 4 jugak sedangkan kita BOLEH request option utk dia call-in stock size 8? Adakah kita perlu jadi pak turut dan dinafikan hak?

Kita takleh blah pegi kedai lain saje, meh? 

Haha. See? Banyak related antara cerita tentang kasut dengan kehidupan kita. Dari kasut kita boleh huraikan tentang usaha, berjaya dan rezeki. 

Renung2kan dan selamat hari raya Aidiladha.

No comments: