Sunday, December 9, 2012

Irrelevant disorder

Aku rasa aku agak kurg normal la berbanding org lain...

Aku rase aku cam bosan da org asik tanye pasal kawen ni bila lagi, sebab calon da ade... Tapi honestly aku yang susah sangat nak buat keputusan.

Chill la wey. Kata haritu time raya, maximum 2 tahun masa untuk aku abes pikir masak2 pasal hal2 camni... Paling lewat aku kawen pon mungkin la time umo 29 nanti. InsyaAllah... Tempoh terdekat tu tak la kot. Tapi aku still berserah pade takdir :)

Aku sebenarnya susah nak accept cara orang sini wat majlis kawen, cara pembawakan diri dlm majlis, camne nak kawal majlis, etc. Pada pendapat aku banyak benda tak penting terhabes camtu je. Padahal sebenarnya tujuan nak introduce newly wed couple je... So, means makan or majlis simple2 pun dah kire ok ye tak?

Since semalam or in fact sejak khamis lepas aku tgk wedding preparation kawan aku yang aku rasa macam, dia sendiri takleh make up mind about majlis tu punya flow sebab each time aku tanya confirm aku dapat jawapan beza2. Aku tau dia nervous dengan dia cuba nak buat benda jadi se perfect yang boleh, tapi macam kesian plak jadinye.

Aku pulak memang bangsa blur tak sudah. Nak plak aku mana la follow majlis kawen2 artis kat tv so nak expect aku tau what next, what next memang tak dapek la nyahhh...

Tapi seriously keje kawen ni memang penat. Bukan orang yang tolong2 je penat macam aku ni laju je bab2 tolong2 kan... Tapi kat pengantin sendiri pon penat, especially kalo jenis family kecik2. Aku yang jadi pengapit a.k.a pemerhati senyap2 pon ade certain bende aku kurang setuju pasal cara nak control majlis. Entah la kalo view org lain camne, tapi utk org yg sayang gila2 kat family mcm aku... InsyaAllah aku akan pastikan benda yg aku tak berapa berkenan dalam majlis yg dah aku perhati ni takkan terjadi dalam majlis aku.

So, untuk plan dan juge perbincangan terperinci adelah memerlukan tempoh mase lebih dari setahun. Aku plak ade lagi setahun lebih tempoh masa untuk berfikir, plan, decide mana ok, mana tak ok utk future sendiri. Aku percaya Incik Jep pon sama. Dia rileks je focus pade study/kerjaya dia selama ni tanpe susah2 pikir ape pandangan org pasal dia blom kawen, pehal lak aku kene concern pandangan org pasal kenape aku blom kawen...

Selagi aku tak abes pikir, selagi tu la korang tunggu je la jemputan kawen aku. Kihkihkih...

Aku blom ready mental ngan fizikal untuk "berpenat" di majlis sendiri la weh. Alangkan semalam punya penat pun membawak ke harini apa lagi macam nak plan mc je utk esok... Haha...

Camne la plak untuk next week. Majlis kat KL tu... Aku okey, cuma susah sikit la nak cakap apa sebenarnya aku rasa, well, I'm just a friend... Maybe family dia pon tak perasan bende2 kecik2 yg aku nampak, tapi tu la aku... Susah kot detail sangat ni... Dan yes, memang susah nak bagi semorang puas hati.

Dan aku sebenarnya agak terkejut sebab dengar estimate total cost untuk majlis tu. Memang aku freak abes bab2 duit ni. Kalo boleh, apa yang aku cuba kumpul balik ni, aku nak invest pegi ke arah yg boleh buat aku puas hati dulu sebelum settle down.

Aku agak business minded sebenarnya. Tapi business minded aku bukan macam orang lain selambe je nak jual2 apape so that boleh influence orang utk jadi macam kita. No, aku bukan macam tu. Aku suka pikir bab business yang boleh bagi aku duit long term, dan benda tu takkan habis. Contohnya terlibat as property agent.

Masa mak dia cerita pasal kos majlis tu, kepala aku ligat pikir camne aku nk kumpul duit banyak tu, dgn cara yg cepat, pastu invest beli rumah lain as second/third house (sbb aku memang tak layak dah amik skim umah pertama tu) then bagi sewa. Haha. Banyak kot tempat aku pikir. Aku pon ade gak strategic planning.

Cuma aku agak regret la pasal umah kat Tmn Ilmu belakang unisel dulu tu. Haha. Aku ade apply, honestly. Tapi reject. Alasan dorg aku bukan staff, aku full time student dan still takde income dalam payslip. Ape punye takleh blah alasan.

Takpe2 sabar2. Susah la plak lari topic ni, dari tema skip2 pikir pasal kawen, leh plak citer nak invest beli umah. Seriously plan aku memang takleh blah.

Oh ye, kalo ade sape2 bace blog ni berminat nak amik umah kat Southbay Batu Maung, or mana2 korang berkenan area Penang (dlm pulau - under Koperasi Tunas Muda, Mah Sing Group or Setia Pearl) then nak consultation/ lawyer/ finance boleh email kat aku ye tanye. Harge umah dlm rm1.2mil- rm3mil. Or interested nak deal ngan lawyer property plg best yg aku bleh recommend dlm Penang, leh email aku jugak okey. Email aku; aslina.majid@gmail.com

Serious buyers only.

No comments: